Výstavba diaľnic na Slovensku trvá päťdesiat rokov, ich dokončenie je v nedohľadne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnice
Diaľnica D3 Svrčinovec - Skalité. Foto: SITA/Martin Medňanský.

Uplynulo polstoročie od začiatku výstavby prvého diaľničného úseku na území SR – D2 Malacky – Bratislava. 

Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku trvá už päťdesiat rokov. Dokončenie ich celej plánovanej siete, vrátane hlavnej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami, resp. ďalej k hranici s Ukrajinou, zostáva stále v nedohľadne.

V pondelok uplynulo polstoročie od začiatku výstavby prvého diaľničného úseku na území SR – D2 Malacky – Bratislava, Lamač. Práce na tomto úseku v dĺžke vyše 29 kilometrov sa začali ešte v rámci Československa 22. apríla 1969 a úsek odovzdali do prevádzky 7. novembra 1973.

Diaľnica juhom by vraj už bola hotová

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) si myslí, že tí, ktorí v minulosti plánovali prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou, neurobili najšťastnejšie rozhodnutie. Namiesto severnej trasy D1 cez Žilinu by podľa neho bola lepšia a rýchlejšia výstavba diaľnice južnou trasou.

„Už dávno bolo známe, že geológia nie je stabilná v severnom smere a napriek tomu sa tak rozhodlo. Toto rozhodnutie musíme teraz akceptovať a dokončiť diaľnicu,“ povedal Érsek. Keby sa v tom čase rozhodlo, že diaľnica pôjde juhom, podľa neho by už bola hotová.

|
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. Foto: SITA/Milo Fabian.

V prevádzke 765 km diaľnic a rýchlociest

V súčasnosti je v prevádzke vyše 713 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest (z toho 484,5 km diaľnic, 228,8 km rýchlostných ciest) v správe Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.. Ďalších takmer 52 km úsekov R1 (Nitra – Tekovské Nemce, severný obchvat Banskej Bystrice) je v užívaní v rámci PPP projektu. Motoristi tak majú k dispozícii spolu 765 km diaľnic a rýchlostných ciest.

„Vždy je relatívne, čo je málo, čo je veľa. Nie je to dostatočné na to, že patríme medzi automobilové veľmoci a aká je veľká premávka na Slovensku,“ uviedol Érsek.

Prioritou prepojenie Bratislavy a Košíc

„Robíme, čo môžeme. Prvoradou našou úlohou je, aby sme už prepojili Bratislavu s Košicami,“ poznamenal minister dopravy. Za 50 rokov bolo podľa neho možné dokončiť aspoň hlavnú diaľničnú sieť.

„Vo verejnom obstarávaní sme išli vždy za najnižšiu cenu, no čo je najlacnejšie, nie je vždy najlepšie,“ upozornil Érsek. Výstavba troch úsekov diaľnic, ktoré sa začali stavať pri súčasnom ministrovi dopravy, pokračuje podľa plánu.

D1 - tunel Višňové
Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové je prerušená. Dokončí ju nový zhotoviteľ. Foto: SITA/Milo Fabian.

Diaľnicu D1 stavajú už 47 rokov 

Výstavba D1 trvá od marca 1972, teda 47 rokov, keď začali stavať prvý úsek na tejto diaľnici Liptovský Mikuláš – Liptovský Ján (vyše 7 km), pričom do užívania ho odovzdali v decembri 1976.

Výstavba úseku D61 (v súčasnosti D1) Bratislava – Senec (16,8 km) začala ešte skôr, a to v januári 1972, a ukončili ju tiež rýchlejšie. Tento úsek odovzdali do prevádzky v decembri 1975.

Diaľnica D1 z Prahy na Brno mala pôvodne viesť cez Trenčín do Žiliny a odtiaľ pokračovať v súčasnej trase cez Prešov, Košice k hraniciam Ukrajiny (vtedy ZSSR). Diaľnica D61 bola plánovaná z Bratislavy do Trenčína, kde sa mala napojiť na D1, po vzniku samostnenj SR sa však stala súčasťou terajšej D1.

Dokončenie D1 sa predlžuje

Neboli dodržané viaceré termíny dokončenia D1 medzi Bratislavou a Košicami, naposledy v roku 2020. Najnovšie sa očakáva, že by to mohlo byť predbežne v roku 2026, to však závisí od toho, či dovtedy postavia úsek Turany – Hubová s dvomi tunelmi, posledný stále nerozostavaný úsek medzi oboma najväčšími mestami Slovenska.

S výstavbou úsekov D1 za Košicami k hranici s Ukrajinou sa počíta najskôr v roku 2026 a s dokončením v rokoch 2029 – 2030.

D1 Budimír - Bidovce
Úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach má byť hotový do konca tohto roka . Foto: SITA/Viktor Zamborský.

Zatiaľ dostavali iba diaľnicu D2

Z plánovaných diaľnic a rýchlostných ciest bola zatiaľ dokončená iba D2 od hraníc SR s Českou republikou na trase Kúty – Malacky – Bratislava po hranicu s Maďarskom v dĺžke 80,5 km. Stalo sa tak po sprevádzkovaní dvojrúrového tunela Sitina v júni 2007. Ostatné diaľnice a rýchlostné cesty sú okrem sprevádzkovaných úsekov stále buď vo výstavbe, v súťažiach, ale hlavne v príprave.

V príprave úseky v dĺžke 1 040 kilometrov

Vo výstavbe je šesť úsekov D1 a D3, ako aj jeden privádzač na D1 v celkovej dĺžke vyše 71 km v pôsobnosti NDS, ako aj päť úsekov D4 a R7 cez PPP projekt v dĺžke 59 km.

V príprave sú úseky diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 1 040 km, z toho diaľnice 186 km a rýchlostné cesty 854 km. Z toho v súťažiach na zhotoviteľa stavebných prác je pňť úsekov R2, R3 a R4 v dĺžke takmer 46 km.

D1 - Hubová - Ivachnová
Výstavba D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať (na snímke) sa pre zmenu trasy predĺži o päť rokov do leta 2022. Foto: SITA/Milo Fabian. Foto: SITA/Milo Fabian.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať