Národná diaľničná spoločnosť plánuje dokončenie ôsmich rozostavaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest postupne v rokoch 2017 až 2020.
Na Slovensku je v súčasnosti vo výstavbe osem úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke takmer 88 kilometrov. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) predpokladá ich dokončenie postupne v rokoch 2017 až 2020, čo závisí od toho, nakoľko budú dodržané lehoty výstavby.
„Prioritou je dokončiť všetky aktuálne rozostavané stavby podľa zmluvných termínov. Na prebiehajúcich stavbách bude NDS zvyšovať tlak na zhotoviteľov na dodržiavanie zmluvných termínov,“ informovala NDS agentúru SITA. Prípravu výstavby chcú diaľničiari akcelerovať tak, aby sa napĺňalo programové vyhlásenie vlády.
Prípravné práce začali aj na D3 na Kysucich a na D1 pri Košiciach
Prípravné práce sa začali ešte v závere minulého roka aj na úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec v dĺžke 5,7 kilometra. Tieto práce môžu byť totiž vykonávané počas zimného obdobia. Konzorcium spoločností Strabag, Porr a Hochtief sa zaviazalo diaľnicu na Kysuciach vybudovať za vyše 239 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty do konca roku 2020. Predpokladaná cena v tendri bola o 40 mil. eur nižšia, na úrovni 199 mil. eur.
Diaľničiari vlani uzavreli dve zmluvy na výstavbu nových úsekov – okrem D3 aj D1 Budimír – Bidovce (14,4 km) pri Košiciach. Práce na tomto úseku sa oficiálne začali vlani v novembri a ich súčasťou je aj výstavba úseku medzi križovatkami R2 Hrašovík – Košické Oľšany v dĺžke 1,1 kilometra.
Spoločnosť Skanska SK má spomínaný úsek D1 postaviť za takmer 197,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty do konca roku 2019. Pôvodné odhadované náklady predstavovali zhruba 209,5 mil. eur.
Obchvat Prešova na D1 čaká na environmentálne posúdenie
Na uzavretie zmluvy a začiatok prác čaká juhozápadný obchvat Prešova na D1. Potrebné je nové environmentálne posúdenie vplyvov tejto stavby. Najnižšiu cenu za výstavbu úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh (7,9 km) navrhlo v súťaži združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, a to za vyše 356 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena prác bola 369,5 mil. eur.
„Pri juhozápadnom obchvate Prešova na D1 je environmentálny problém. Správa o vplyvoch stavby na životné prostredie (EIA) bola vydaná ešte v roku 2001 a už nie je aktuálna pre odborníkov Európskej komisie Jaspers. Dali nám úlohu, aby bola EIA prerobená podľa predpisov, ktoré platia v EÚ. Ministerstvo životného prostredia informovalo, že to vedia spraviť do marca 2017,“ povedal pre agentúru SITA minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).
K vysúťaženej cene na stavbu úseku pri Prešove sa mal podľa ministra vyjadriť aj Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity. „Musíme počkať na správu o environmentálnych vplyvoch stavby. Ak nebude dobrá, nemôžeme na stavbu tohto úseku čerpať európske peniaze. Nemôžem si dovoliť podpísať zmluvu bez splnenia podmienok odborníkov Jaspers. Preto nemôžeme teraz konať,“ uviedol Érsek.