Čistenie železničných koľajových vozidiel za primeranú cenu a skvalitnenie ich čistenia pri plynulom zabezpečení prevádzkového procesu majú zabezpečiť nové rámcové dohody Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) o poskytovaní týchto služieb.
Cieľom podľa národného vlakového osobného dopravcu je aj plnenie štandardov Ministerstva dopravy a výstavby SR ako objednávateľa osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme.
Nové rámcové dohody
Železničná spoločnosť Slovensko má za čistenie koľajových vozidiel počas štyroch rokov zaplatiť spolu 28,76 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
EÚ nám chcela zaplatiť nové železnice, my sme ani nedokázali zrealizovať projekt (Podcast)
Zákazku rozdelenú na štyri časti pridelila dvom spoločnostiam – Euroclean, s. r. o., Bratislava v bratislavskom regióne a Solution, s. r. o., Košice vo zvolenskom, v žilinskom a košickom regióne. Vyplýva to z výsledku verejnej súťaže vyhlásenej v januári tohto roka, predpokladaná cena za tieto služby bola 30 mil. eur bez DPH.
„Do nových rámcových dohôd boli zapracované systémové zmeny v procese kontroly a preberania železničných koľajových vozidiel po ukončení čistenia,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Harmonogram údržby
Zároveň podľa neho vykonali niektoré zmeny v rozsahoch čistenia, aby bolo jednoznačnejšie a presnejšie určené, čo a ako sa má čistiť. „Napríklad, každý deň umyť čelné okno na rušni, povysávať koberce, pri každom čistení umyť sklo na prechodových dverách a podobne,“ priblížil Kováč s tým, že taktiež upravili ceny za jednotlivé poskytované služby.
Služby sú zamerané na čistenie osobných vozňov, hnacích koľajových vozidiel (rušňov), prípojných vozňov, elektrických a motorových jednotiek. Ich súčasťou je aj vybavenie vozidiel hygienickými potrebami, dezinfekcia a dezinsekcia interiérov, čistenie čelných skiel vozidiel, odstraňovanie exteriérových aj interiérových grafitov, ako aj vysávanie a tepovanie kobercov, čalúnených sedadiel a opierok hláv, či pranie závesov a iné činnosti.
„Ide o výkon čistiacich služieb železničných koľajových vozidiel v rozsahu dohodnutom medzi objednávateľom a dodávateľom služieb. Presné špecifikácie a rozsahy jednotlivých druhov čistení sú uvedené v samostatných prílohách rámcových dohôd,“ poznamenal Kováč. „Služba obsahuje harmonogramom riadenú technicko-hygienickú údržbu v regióne Bratislava, Žilina, Zvolen a Košice v dennom objeme 1 500 súprav po dobu 48 mesiacov,“ dodal Kováč.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 milióna eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.