Žilinské letisko v súčasnosti slúži najmä pre výcvik pilotov, ktorí študujú na Žilinskej univerzite
Zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja odobrilo prevod majoritného podielu akcií žilinského letiska na samosprávny kraj. O zmene pomeru akcií v prospech kraja, keď po novom bude vlastniť 65,99 % a ministerstvo dopravy 34,01 % základného imania letiska v Dolnom Hričove, by mala vláda SR rozhodnúť tento týždeň.
„Väčší majetkový podiel pre kraj znamená predovšetkým možnosť rozhodovať o rozvoji a budúcnosti letiska a ovplyvňovať ho. Naším cieľom je postupné rozlietanie letiska,“ povedala predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja Erika Jurinová.
„Záleží na tom, aby letisko v našom kraji zostalo zachované ako verejné medzinárodné letisko a slúžilo celému regiónu, nie iba pre súkromný biznis,“ dodala.
Záujem majú viacerí
Podľa kraja záujem o využívanie letiska v Dolnom Hričove potvrdili viaceré regionálne obchodné spoločnosti.
Žilinské letisko tiež slúži pre výcvik pilotov, ktorí sa vzdelávajú na Žilinskej univerzite.
„Do budúcnosti predpokladáme zvýšiť počet lietadiel o päť, čo je dané aj tým, že je zvýšený záujem o tento študijný program,“ povedal rektor Žilinskej univerzity Jozef Jandačka.
So záchranou začali vlani
Kraj, univerzita i mesto Žilina spojili sily pri záchrane letiska. Už vlani podpísali spoločné Memorandum o spolupráci pri rozvoji letiska.
„Ministerstvo dopravy v minulom roku začalo pripravovať súťaž na prenájom letiska súkromnej spoločnosti. Avšak bez striktnej požiadavky na zachovanie leteckého účelu využitia prenajatého majetku. Hrozilo, že územie môže byť využité na iný ako letecký účel. To mohlo viesť k faktickej likvidácii letiska,“ dodala vedúca oddelenia komunikácie Žilinského samosprávneho kraja Renáta Jaloviarová.
Fungujúce letisko kraju pomôže
Podľa Antonína Kazdu z Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity fungujúce letisko môže výrazným spôsobom urýchliť hospodársky rozvoj.
Zároveň prispieva k atraktivite kraja v oblasti cestovného ruchu.
„Prevádzkovanie a vlastnenie obdobných letísk je bežné aj v iných štátoch. Príkladmi môžu byť letiská Pardubice a České Budějovice alebo letisko Radom v Poľsku, ktorého prevádzka je po úvodných investíciách rentabilná napriek tomu, že sa nachádza len 110 kilometrov od Varšavy,“ povedal Kazda.