- aktualizované 25. mája, 16:21
Bratislavskí mestskí poslanci na štvrtkovom zastupiteľstve schválili Všeobecne záväzné nariadenie (VZN), ktoré upravuje podmienky rezidentského parkovania PAAS. Hlavnými zmenami nového VZN je umožnenie úhrady za parkovacie lístky prostredníctvom SMS, zvýšenie maximálnej dĺžky motorového vozidla z 5,3 metra na 5,4 metra, či parkovanie v zónach zdarma pre dvojkolesové motorové vozidlá.
Systém regulovaného parkovania sa rozšíri do ďalších častí Petržalky, obyvatelia môžu posielať svoje pripomienky
Ďalšími zmenami v systéme parkovania PAAS je možnosť priradenia viacerých vozidiel ku jednej karte, pričom však aktívne je vždy len jedno vozidlo. Novinkou je zavedenie parkovacej karty pre vozidlá registrovaných poskytovateľov sociálnej starostlivosti s 90-percentnou zľavou z tarify parkovacieho lístka. Na základe nového VZN sa tiež znížia ceny abonentských parkovacích kariet o 20 percent pre drahšie tarifné pásma.
Hlavné mesto iniciovalo súdny spor
V auguste preberie Bratislava do svojej správy parkovacie miesta v centre mesta, ktoré dlhodobo na základe sporných zmlúv z minulosti prevádzkuje spoločnosť BPS park.
Na štvrtkovej tlačovej konferencii o tom informoval primátor Bratislavy Matúš Vallo. Doterajší biznis model bol podľa neho výhodný iba pre súkromného prevádzkovateľa, ktorý mal v minulom roku tržby z parkovania v centre vo výške približne 3 milióny eur, kým magistrátu a Starému Mestu z tejto sumy odviedol približne 567-tisíc eur.
Hlavné mesto iniciovalo súdny spor a súd v predbežnom právnom posúdení označil zmluvu s BPS za neplatnú. „Zmluva s mestom a s mestskou časťou sa týka približne 3-tisíc parkovacích miest v centre mesta, ktoré sa po novom stanú súčasťou novej centrálne zóny PAAS Centrum Panenská SM0,“ uviedol primátor.
Príjmy z regulácie parkovania
Zóna bude ohraničená nábrežím a ulicami Palisády, Dostojevského rad a ul. 29. augusta. Bude obsahovať približne 3600 parkovacích miest zahŕňať aj miesta, ktoré sú v súčasnosti spravované mestom a mestskou časťou.
Doprava v Bratislave zdražie, nové ceny sa budú vzťahovať na všetkých dopravcov
„Príjmy z regulácie parkovania ktoré boli roky príjmom súkromnej spoločnosti, tak po novom pôjdu do rozpočtu mesta a mestskej časti a všetky budú investované späť so našich ulíc pre potreby obyvateľov,“ uzavrel Vallo.
Cieľom mesta a mestskej časti bude snaha o čo najplynulejší prechod na systém regulovaného parkovania PAAS v novej centrálnej zóne. „Rezidentské karty BPS PARK stratia platnosť momentom spustenia zóny PAAS,“ poznamenal magistrát.
Ďalšie zmeny súvisiace s PAAS
V prípade rezidentských kariet BPS PARK, ktoré majú platnosť dlhšie ako do augusta 2023, mestská časť pripravuje kompenzovanie alikvótnej čiastky za nevyčerpané obdobie. Podobne nechajú dobehnúť platnosť vyhradených parkovacích miest, ktoré majú obyvatelia vyhradené na základe zmluvy s BPS PARK, po nahlásení na klientskom mieste.
Diaľničiari opravujú vozovku na diaľnici D2 v Bratislave, práce rozdelili do niekoľkých častí
Mestské zastupiteľstvo schválilo aj ďalšie zmeny súvisiace s PAAS. Spolu s návrhom nových zón v jednotlivých mestských častiach, ktoré budú spúšťať postupne v nasledujúcich rokoch, prijali aj zmeny Všeobecne záväzného nariadenia, ktoré prináša viaceré vylepšenia PAAS.
Návrh zmien napríklad vytvorí podmienky pre zavedenie možnosti platby parkovného cez SMS, ruší sa tiež obmedzenie jednej rezidentskej karty na jednu osobu.
Podľa nového VZN sa navýši počet návštevníckych hodín pre prijímateľov sociálnej a zdravotnej starostlivosti na 750 hodín na rok. Zároveň pre registrovaných poskytovateľov sociálnych služieb zavádzajú možnosť získať zľavovú parkovaciu kartu, s ktorou budú mať nárok na 90-percentnú zľavu z hodinového parkovného. Abonentská karta bude lacnejšia o 20 percent v drahších tarifných zónach, čo má podporiť menšie prevádzky v regulovanej zóne. Zmeny budú nadobúdať platnosť postupne, väčšina z nich od 1. júla.