Úsek M30 v dĺžke 1,7 kilometra od obce Tornyosnémeti k hranici so Slovenskom by mal výrazne odľahčiť dopravu na spoločnej hranici. Maďarsko v nasledujúcich rokoch plánuje výstavbu ďalších úsekov M30.
BRATISLAVA 16. januára (SITA) – Krátky úsek maďarskej rýchlostnej cesty M30 od obce Tornyosnémeti k hranici so Slovenskom, ktorý v utorok odovzdali do užívania, sa napojí na rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť, sprevádzkovanú v novembri 2013. Úsek M30 v dĺžke 1,7 kilometra by mal výrazne odľahčiť dopravu na spoločnej hranici. Maďarsko v nasledujúcich rokoch plánuje výstavbu ďalších úsekov M30, čím vznikne rýchlostné spojenie Prešova, Košíc a Miškovca s prepojením na maďarskú diaľnicu M3.
Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) Viktor Stromček pri otvorení úseku M30 ocenil, že dôležitý cestný koridor, ktorý spojí Slovensko s Maďarskom a Poľskom, je dlhší o ďalšie kilometre. „V súčasnosti pokračujú práce pri Košiciach a Prešove, alebo sú pripravené na dokončenie prípravné fázy pre tieto projekty, ktoré úplne dokončia diaľnicu z Maďarska do Prešova v roku 2022,“ uviedol Stromček podľa maďarského portálu nif.hu.
Odstránia sa kolóny na vstupe do Maďarska
Vybudovanie krátkeho úseku z maďarskej strany na našich spoločných hraniciach bolo potrebné z dôvodu prepojenia rýchlostných ciest – slovenskej R4 a maďarskej M30. „Toto spojenie tak tvorí priamu, bezpečnú a kapacitne vyhovujúcu spojnicu medzinárodnej cesty, ktorá vedie z Košíc cez Maďarsko až do Splitu v Chorvátsku,“ informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Michaela Michalová.
„V súčasnosti otvorený úsek rýchlostnej cesty odstráni i tvoriace sa kolóny na vstupe do Maďarska, ktoré vznikali v dôsledku váženia kamiónov na maďarskej strane,“ dodala.
Náklady NDS na spojnicu na hranici dosiahli takmer dvestotisíc eur
Na základe potreby prepojenie rýchlostnej cesty R4 s rýchlostnou cestou M30 sa uskutočnili rokovania so zástupcami stavby M30, kde boli prijaté závery o vzájomnej spolupráci pri realizovaní oboch stavieb. „Stavebné práce pozostávaliz osadenia záchytných bezpečnostných zariadení, rozšírenia vozovky v mieste otáčania vozidiel údržby existujúcej R4 smerom na Slovensko,“ uviedla Michalová. Súčasťou tohto rozšírenia je aj dobudovanie priepustu.
„Ďalej sme osadili potrebné dopravné značenia a dopravné zariadenia tak, aby bolo možné spustiť do prevádzky rýchlostnú cestu M30 a zároveň uzavrieť dočasnú vetvu, ktorá spája cestu I/17 s rýchlostnou cestou R4,“ priblížila Michalová. Celkové náklady NDS na realizáciu spojnice na spoločnej štátnej hranici s Maďarsko predstavujú 194 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Výstavba úseku M30 stála štrnásť miliónov eur
Výstavba odovzdaného úseku M30 podľa maďarskej spoločnosti Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. stála s využitím zdrojov Európskej únie 4,37 mld. HUF (14 mil. eur). Výstavba úsekov M30 medzi Tornyosnémeti a Miškovcom v dĺžke 55 kilometrov by mala trvať predbežne do roku 2022. V prevádzke je úsek M30 z Miškovca k diaľnici M3 vedúcej do Budapešti.
Dobudovanie rýchlostnej cesty v Maďarsku zlepší prepojenie regiónov
Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje za pozitívne, že Maďarsko chce dobudovať chýbajúci úsek M30 k slovenským hraniciam, čo prispeje k lepšiemu prepojeniu regiónov. „My sme sa aj v programovom vyhlásení vlády zaviazali pokračovať v rozvoji cestnej infraštruktúry, vrátane R4, ktorá je jednou z priorít, na ktorej intenzívne pracujeme, ako aj na dokončení úsekov D1 a ďalších diaľnic a rýchlostných ciest,“ uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
Beží súťaž na časť severného obchvatu Prešova na R4
Pripomenula, že na prvú etapu severného obchvatu Prešova na R4 bola vypísaná súťaž na zhotoviteľa. Ukončenie súťaže sa predpokladá v druhej polovici tohto roka, rovnako ako aj začiatok výstavby. „Súčasne prebieha majetkoprávne vysporiadanie a realizujú sa aj výpočty na základe aktuálnych a prognózovaných intenzít aj na druhú etapu severného obchvatu Prešova na R4 s výhľadom na stredno a dlhodobý horizont,“ pokračovala Ducká.
Plánované úseky R4 k hranici s Poľskom sú v rôznom štádiu prípravy
Ostatné úseky R4 smerom k poľským hraniciam sú v rôznom stave technickej pripravenosti. „Skutočné termíny začiatku realizácie jednotlivých úsekov R4 budú stanovené na základe postupu prípravy projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho vysporiadania a vydania potrebných povolení, či potvrdení ekonomickej efektívnosti investícií, a taktiež po zohľadnení možností zabezpečenia financovania na prípravu a realizáciu,“ dodala Ducká.