Diaľničný mestský tunel Sitina na bratislavskom úseku D2 Lamačská cesta – Staré Grunty je v prevádzke pätnásť rokov. Pri medziročnom náraste intenzity dopravy ho aktuálne využíva 70- až 80-tisíc áut denne.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) v tuneli počas doterajšej prevádzky inovovala viaceré časti, tento rok v ňom vymenila centrálny riadiaci systém.
„Do budúcna plánujeme zmodernizovať kamerový a detekčný systém, osvetlenie či dopravné značenie,“ informovala hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.
Prvý dvojrúrový tunel
Tunel Sitina uviedli do užívania motoristom 24. júna 2007 ako prvý dvojrúrový tunel na Slovensku. Razili ho rakúskou tunelovacou metódou, pričom pravá rúra je dlhá 1 440 metrov a ľavá 1 415 metrov.
V každej tunelovej rúre je deväť SOS kabín, päť priečnych prepojení (únikových ciest), dva núdzové zálivy a desať prúdových ventilátorov.
Výmena centrálneho systému
„Vo februári tohto roku bol v tuneli vymenený centrálny riadiaci systém za modernejší a flexibilnejší s možnosťou prepojenia na inteligentný riadiaci systém dopravy v rámci obchvatu,“ uviedla Žgravčáková.
Pri novom centrálnom riadiacom systéme sa podľa nej zamerali hlavne na modernizáciu a implementáciu nových technických predpisov s cieľom možnosti integrovať do nového centrálneho riadenia líniové riadenie dopravy.
„Zároveň tento nový centrálny riadiaci systém je otvoreným systémom s možnosťou ľubovoľného rozširovania bez potreby generálnej výmeny do budúcna,“ priblížila hovorkyňa NDS.
Dve odstávky ročne
Plánované odstávky tunela trvajú tradične dvakrát ročne, a to na jar a na jeseň, počas pravidelnej údržby tunela.
Tieto práce v tuneli sú plánované v nočných hodinách a trvajú približne tri dni.