Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica, Vysoká. Týchto päť názvov sa bude vynímať na nových vozidlách, ktoré v roku 2021 pribudnú do Vysokých Tatier.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ukončila súťaž, do ktorej sa mohla zapojiť široká verejnosť. Vyzvala v nej grafikov a kreatívcov, aby navrhli motív polepu týchto nových elektrických jednotiek.
Z trinástich návrhov, ktoré splnili kritériá, postúpilo do finále päť. Víťaza vybrala porota 8. mája 2019.
V silnej konkurencii uspel nápad tandemu Jakub Rusnák – Lenka Syrovátková, ktorí sa rozhodli predstaviť práve menej známe tatranské vrchy.
Silná konkurencia
„O Gerlachu, Lomničáku či Kriváni počul snáď každý. No Vysoké Tatry ponúkajú oveľa viac zaujímavých miest s ešte zaujímavejšími príbehmi. Náš výber odkazuje na miestnu horolezeckú tradíciu, aj vďaka ktorej sa Tatry dostali medzi špičkové destinácie slovenského cestovného ruchu,“ vysvetľujú autori víťazného návrhu.
Grafické spracovanie návrhu polepu využíva stredovú časť vozidla na znázornenie vrcholu a výstupovej cesty. Piktogramy odkazujú na náročnosť a nutnú výstroj. Názov vrcholu spolu s nadmorskou výškou vypĺňa priestor pod oknami a môže slúžiť aj ako označenie názvu vozidla.
Do poroty si predstavenstvo ZSSK v zložení Filip Hlubocký, Karol Martinček a Radoslav Štefánek pozvalo aj odborníka Pavla Chomu, vedúceho ateliéru na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.
„Vybrať víťaza bolo extrémne náročné,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Všetky nápady z finálovej pätice disponovali tým, čo sme hľadali na začiatku súťaže – kvalitou, invenciou, zmyslom pre symboliku a citom pre detail,“ dodal.
Nové jednotky posilnia nedostatočnú kapacitu
ZSSK v rámci rozsiahlej modernizácie vozidlového parku obstarala do Vysokých Tatier päť nových elektrických jednotiek. Doplnia dnes už kapacitne nedostatočné vlakové súpravy na tatranskej elektrickej železnici (TEŽ) a ozubnicovej železnici (OŽ). Súčasťou dodávky bude aj multifunkčný rušeň. Verejnú súťaž na obstaranie vyhrala švajčiarska spoločnosť Stadler, celková cena predmetu zmluvy je 38 801 691 eur. Vozidlá budú financované z vlastných zdrojov ZSSK.
Najdôležitejším parametrom nových jednotiek je hybridný pohon (ozubnicový aj adhézny). Umožní im jazdiť na klasických tratiach TEŽ i na OŽ. Každá z nízkopodlažných jednotiek ponúkne 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky. Priestor si v nich nájdu aj bicykle a detské kočíky. Vozidlá budú vybavené wi-fi systémom, klimatizáciou, moderným informačným systémom, videosystémom a zariadením na počítanie cestujúcich.
Nové vozidlá pre Vysoké Tatry sú súčasťou rozsiahlej trojročnej obnovy vozidlového parku a infraštruktúry ZSSK z eurofondov i z vlastných zdrojov, ktorá sa začne už tento rok v júni dodaním prvých dieselmotorových jednotiek pre okolie Zvolena.