Stavebné povolenie na zmenu stavby križovatky Triblavina na D1 je vydané

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|||
Stavebné povolenie na zmenu stavby križovatky Triblavina (na snímke) na D1 je vydané. Foto: ndsas.sk.

Občianske združenie Triblavina informovalo, že diaľnica sa tak má rozšíriť definitívne ako štvorprúdová bez kolektorových komunikácií pre obsluhu okolitých obcí. Aktivisti chcú využiť všetky právne prostriedky na to, aby tento proces zvrátili.

BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) vydalo po takmer troch rokoch stavebné povolenie na zmenu stavby pred dokončením pre križovatku Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava – Senec. Ako v stredu informovalo Občianske združenie (OZ) Triblavina, diaľnica sa tak má rozšíriť definitívne ako štvorprúdová bez kolektorových komunikácií pre obsluhu okolitých obcí. Aktivisti chcú využiť všetky právne prostriedky na to, aby tento proces zvrátili a očakávajú, že rovnako sa zachovajú Bratislavský samosprávny kraj (BSK) a okolité obce.

Aktivisti: Zmena je v rozpore s územným plánom kraja a verejným záujmom

„Ministerstvo dopravy tak urobilo napriek tomu, že proces zmeny je protiprávny, je v rozpore s územným plánom BSK a je v rozpore s verejným záujmom. Minister dopravy Árpád Érsek a minister životného prostredia László Sólymos zo strany Most Híd tak dali prednosť developerovi s prepojením na Viktora Stromčeka pred občanmi,“ uviedol predseda OZ Triblavina Milan Grožaj. Tejto kauze a pozadiu spoločnosti Starland sa podľa združenia venovali aj novinári Ján Kuciak a Veronika Šmiralová z portálu Aktuality.sk.

Zmena stavby križovatky Triblavina je podľa aktivistov protiprávna, v rozpore z územným plánom Bratislavského kraja a verejným záujmom. Foto: ndsas.sk.

Križovatka bude začínať a končiť na pozemkoch súkromnej firmy

Ministri podľa združenia ignorovali vážne argumenty o dopade takéhoto rozhodnutia na život a zdravie obyvateľov v tomto regióne. „Nebrali do úvahy argument, že budúci plánovaný privádzač na diaľnicu povedie okolo novej školy v Chorvátskom Grobe, ani to, že cesta na Senec nie je rozšírená na štvorpruh a križovatka Triblavina bude začínať a končiť na pozemkoch súkromnej firmy. Minister dopravy takto rozhodol napriek tomu, že nepriniesol novú, plnohodnotnú alternatívu, ktorá by v plnom rozsahu nahradila pôvodné kvalitné dopravné riešene,“ upozornil Grožaj.

Šéf rezortu dopravy mal podľa neho na odborné argumenty reagovať slovami „občania sa tam nemali sťahovať“ alebo „treba tu vyhlásiť stavebnú uzáveru“. „Rozhodoval v rozpore so sľubom, ktorý zložil do rúk prezidenta, že bude plniť svoje povinnosti v záujme občanov,“ dodal Grožaj.

OZ Triblavina zorganizovalo pred rokom protest proti neriešeniu problémov v doprave v mestskej časti Bratislava – Vajnory. Foto: SITA/Marko Erd.

Výstavba križovatky bude obnovená po získaní stavebného povolenia

Ministerstvo dopravy a výstavby očakáva, že výstavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina po získaní stavebného povolenia pre zmenu stavby pred dokončením by mala byť obnovená predbežne v tomto roku a trvať by mala do leta 2020. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) s rezortom dopravy zároveň pripravujú rozšírenie diaľnice D1 z Bratislavy po križovatku Triblavina, resp. križovatku Blatné na štyri pruhy v každom smere bez súbežných komunikácií, tzv. kolektorov.

„Veľmi ťažko sa nám hovoria termíny kvôli komplikáciám v schvaľovacích procesoch. Rádovo sa hýbeme niekde po roku 2020,“ povedal generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií na ministerstve dopravy Peter Varga 13. marca po zasadnutí komisie pre dopravu, výstavbu a cestovný ruchu pri Výbore Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti.

Kolektory sa môžu postaviť v budúcnosti, je pre ne územná rezerva

OZ Triblavina dlhodobo protestuje proti zmene rozšírenia D1 z pôvodných troch pruhov s paralelnými cestami na štyri pruhy z Bratislavy po križovatku Blatné a tri pruhy po Trnavu, no bez vedľajších komunikácií. „Rozhodnutie neurobiť kolektory je podložené množstvom dopravných štúdií a rôznych koncepčných materiálov. Považujeme toto rozhodnutie za správne a veríme, že jedného dňa sa s tým vysporiada aj OZ Triblavina,“ povedal Varga.

V budúcnosti sa podľa neho kolektory môžu postaviť, je pre ne územná rezerva, no teraz sa stavať nebudú, keďže prioritou je rozšírenie diaľnice. BSK a developeri môžu postaviť komunikácie s napojením na cestnú sieť. Doprave v regióne by podľa rezortu dopravy malo pomôcť rozšírenie cesty prvej triedy I/61 z Bratislavy na Senec. NDS nedávno vypísala súťaž na dokumentáciu pre územné rozhodnutie a vyhodnotená by mala byť v najbližších týždňoch.

Akcia aktivistov za dostavbu križžovatky Triblavina v júli 2016. Foto: SITA/Monika Zaková.

Kratochvílová: Nemyslí sa na obyvateľov tohto regiónu

Dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová (donedávna členka OZ Triblavina) upozornila, že pri D1 v okolí Bratislavy sa očakáva vysoký nárast počtu obyvateľov, budú dva milióny štvorcových metrov nových zastavaných plôch, na ktoré už sú stavebné povolenia alebo územné rozhodnutia.

„Doprava nebude riešená tak, ako mala pôvodne byť. Môžem vyjadriť iba ľútosť nad tým, že sa nemyslí na obyvateľov tohto regiónu,“ povedala Kratochvílová. V priľahlých obciach pri D1 v okolí Bratislavy s vyše dvadsaťtisíc obyvateľmi by podľa nej malo pribudnúť 90 tisíc ľudí do roku 2030.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR