Poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz odhaduje, že v takom prípade úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala nebude slúžiť motoristom skôr ako v roku 2024.
Ak zhotoviteľ odíde zo stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, dokončenie úseku sa posunie minimálne o ďalšie tri roky. Informoval o tom vo štvrtok poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz s tým, že táto stavba mala byť hotová do konca roka 2019, no už teraz je meškanie viac ako rok.
„Odhadujeme, že tunel Višňové táto vláda nedokončí a motoristom nebude slúžiť skôr ako v roku 2024. Vodiči budú zlé rozhodnutia manažérov Smeru-SD a Mostu-Híd znášať ešte niekoľko rokov,“ uviedol Marosz.
Poslanec s odvolaním sa na informácie týždenníka TREND uviedol, že práce v tuneli Višňové sa už zastavili, Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) je v najbližších týždňoch rozhodnutá odstúpiť od zmluvy so zhotoviteľom a následne vyhlásiť novú súťaž. Sklz na stavbe sa podľa Marosza začal už v roku 2015, krátko po začatí výstavby, a neskôr sa čoraz viac prehlboval. Ako uviedol, k novembru 2018 malo byť vyčerpaných na výstavbu 348 mil. eur, no zhotoviteľ vyfaktúroval iba 166 mil. eur.
Chodiť na kontrolné dni je málo
„Súčasný minister dopravy tak vedel už pri svojom nástupe v auguste 2016, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo,“ povedal Marosz. Táto stavba bola podľa neho zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra dopravy Arpáda Érseka do funkcie.
Na objektívne posúdenie súčasného stavu a z neho vyplývajúcich rizík je podľa poslanca potrebný aj pohľad zhotoviteľa, ten však nemôže komunikovať bez povolenia NDS. „Rozhodne by sme chceli poznať stanovisko zhotoviteľa skôr, ako sa ho s prekvapením dozvieme v hroziacom súdnom procese,“ dodal Marosz.
Termín dokončenia už nie je reálny
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) je vo výstavbe od leta 2014. Taliansko-slovenské združenie spoločností Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., sa zaviazalo diaľnicu vybudovať za zmluvnú cenu 409, 8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur vrátane DPH) do konca roka 2019. Tento termín pre výrazné meškanie prác však už nie je reálny.
Ak stavbu nevedia zrealizovať, nech odídu
Premiér Peter Pellegrini vyslovil veľkú nespokojnosť so situáciou na stavbe D1 s tunelom Višňové na mimoriadnom kontrolnom dni vlani začiatkom decembra. „Pohár trpezlivosti pretiekol. Najneskôr vo februári musíme vedieť, ako ďalej, kedy podnikneme príslušné kroky,“ vyhlásil premiér. Zástupcovi talianskej spoločnosti Pellegrini povedal, žeak túto stavbu nedokážu realizovať, tak nech si zbalia kufre a odídu.
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek viackrát vyzval zhotoviteľa na zintenzívnenie prác. „Aj napriek všetkým našim krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal Érsek.