Minulý týždeň minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) prekvapivo ohlásil, že odvolal generálnu riaditeľku Slovenskej správy ciest (SSC) Martinu Tvrdoňovú. Zdôvodnil to tým, že od nej očakával väčší výkon a presadenie potrebných väčších zmien.
Tvrdoňová bola na čele štátnych cestárov približne rok, pričom po svojom vymenovaní vlani na jar potvrdila post generálnej riaditeľky v septembri. Vo výberovom konaní však nemala konkurenciu, keďže sa na ňom zúčastnila iba ona.
Doležal odvolal riaditeľku Slovenskej správy ciest, očakával od nej väčší výkon
Vedením štátnych cestárov dočasne minister poveril doterajšieho investičného riaditeľa Ivana Rybárika. Analytik a poradca pre dopravu Rastislav Cenký pre portál NašaDoprava.sk povedal, že táto organizácia si podľa neho personálne zmeny určite zaslúži.
Viac efektívnosti a racionalizácia
Zároveň ale dodáva, že nemožno od človeka, ktorý nemá v tejto oblasti dostatočné skúsenosti, znalosti a vzťahy očakávať, že vykoná v tejto oblasti zásadné zmeny.
„Zrejme by sme na riadiace posty štátnych firiem mali siahať po ľuďoch, ktorí sú v danej oblasti rešpektovanými profesionálmi s manažérskymi skúsenosťami,“ poznamenal Cenký.
Slovenská správa ciest podpísala rámcové zmluvy s víťazmi tendra na rozsiahle opravy ciest I. triedy
Analytik tvrdí, že SSC potrebuje hlavne zásadnú zmenu prístupu k systematickej údržbe ciest, pretože je tam značný priestor na zvýšenie efektívnosti.
„Všeobecne sa dá povedať, že SSC pristupuje k správe ciest veľmi neefektívne a ani avizované súťaže na opravy ciest nenaznačujú, že sa efektívnosť opráv zvýši,“ myslí si Cenký.
Dodal, že firma by si tiež zaslúžila reorganizáciu, ktorá by zabezpečila moderný systém riadenia a kontroly efektívnosti jednotlivých oblastí, či úsekov.
Hlavné priority
Počas Tvrdoňovej na čele štátni cestári vlani ukončili opakované verejné obstarávanie na veľkoplošné opravy ciest prvej triedy na celom Slovensku a v tomto roku začali s ich realizáciou na území Banskobystrického samosprávneho kraja.
Ako pre portál NašaDoprava.sk uviedli z komunikačného oddelenia SSC, prioritami nového, no zatiaľ dočasného generálneho riaditeľa bude v najbližšom období čo najrýchlejšia realizácia projektu veľkoplošných opráv ciest I. triedy.
Zároveň plánuje rozbehnúť opravy mostov v rámci pripraveného mostného programu. Štátni cestári chcú takisto akcelerovať prípravu a zavedenie projektov modernizácie vybraných úsekov ciest I. triedy, ako aj výstavby a zlepšenia bezpečnostných parametrov mostov na hlavných cestách.
Cestári začnú opravovať prvých 30 úsekov ciest I. triedy, ministerstvo chce preinvestovať desiatky miliónov eur
Tie sa budú realizovať v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Tento program je financovaný z prostriedkov Európskej únie v programovom období 2014 – 2020, ktoré už síce skončilo, ale európske peniaze na dokončenie projektov je možné dočerpať ešte do konca roku 2023.
„Zameriame sa na čerpanie eurofondov, a to aj v oblasti projektovej prípravy stavieb z nového operačného programu. Rovnako plánujeme začať majetkovo-právne vysporiadanie po pozemkových úpravách v intravilánoch obcí,“ dodal hovorca SSC Martin Guzi.
Cestári sa chcú prioritne sústrediť aj na odstraňovanie nelegálne umiestnených reklamných pútačov pri cestách, riešenie hlukovej záťaže a zlepšenie spolupráce so samosprávami, s orgánmi štátnej správy a inými sektormi, ako aj na efektívnejšiu spoluprácu s Útvarom hodnoty za peniaze na ministerstve financií.
Zanedbané opravy a údržba
Financovanie opráv a údržby ciest I. triedy na Slovensku je dlhodobo zanedbané, čo sa prejavuje na zlom stave mnohých z nich. Namiesto potrebných približne 85 miliónov eur ročne poskytuje štát na pravidelné opravy a údržbu týchto ciest v rámci rozpočtu iba 37 miliónov eur.
Začaté veľkoplošné opravy ciest, plánované na štyri roky za plánovanú sumu 166 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, tento nepriaznivý stav síce zmiernia, ale určite úplne neodstránia.
Ministerstvo dopravy a výstavby sa k otázkam doposiaľ nevyjadrilo.