Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) vyhlásila dve súťaže na nákup a modernizáciu 52 osobných vozňov 2. triedy za vyše 65 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Investíciu na tri roky plánuje financovať z prostriedkov Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
Nahradia neklimatizované osobné vozne
Ako národný vlakový osobný dopravca vo štvrtok informoval, vozne budú určené prioritne pre Košický a Prešovský kraj, pričom vozbu týchto súprav bude musieť realizovať minimálne prvých päť rokov na určených regionálnych tratiach.
Sedemnásť nových klimatizovaných vozňov a 35 modernizovaných vozňov predbežne za 33,1 mil. eur, resp. 32 mil. eur bez DPH podľa ZSSK bude môcť jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Nahradia v prevádzke najstaršie neklimatizované osobné vozne, ktoré sú na hranici životnosti a nespĺňajú štandardy cestovania v 21. storočí.
Železnice môžu mestu Trenčín predať starý železničný most cez Váh aj s priľahlými pozemkami
Obstaraním týchto vozidiel sa zníži priemerný vek vozidlového parku v regióne Košíc a zvýši sa kvalita poskytovaných služieb. „Po žilinskom a zvolenskom regióne na rad opäť prichádza východ,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
„Posledné nové vozidlá sem prišli v roku 2015, ale ich počet nároky všetkých nami obsluhovaných tratí nenaplnil. Ak všetko pôjde ako má, prvé vozne zo súťaže budú na tratiach východného Slovenska premávať v roku 2021,“ uviedol Hlubocký.
Najvyťaženejšie trate
Vlaky ZSSK vlani prepravili v Košickom a Prešovskom kraji zhruba 10,4 milióna cestujúcich. Najvyťaženejšími traťami na východe sú úseky Poprad – Košice, Lipany – Prešov – Košice a Košice – Humenné, ktoré ZSSK obsluhuje v systémovom taktovom režime. V Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji aktuálne pripravujú sprevádzkovanie integrovaného dopravného systému.
Železničná spoločnosť Slovensko má ešte stále pomerne veľkú časť vozňov staršej konštrukcie, ktoré nie sú vhodných na rekonštrukciu. Nezodpovedajú súčasným štandardom, je potrebné ich postupne vyradiť a nahradiť novými, prípadne modernizovanými vozňami.
Odvolania v trojročnom tendri Železníc Slovenskej republiky Rada ÚVO zamietla ako neopodstatnené
„Parametre novovyrobených vozňov sú v niektorých prípadoch zhodné s modernizovanými, keďže vozne radené vo vlaku musia byť kompatibilné a spĺňajúce štandardy, aj súčasné požiadavky kladené na vozne,“ uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Železničná spoločnosť Slovensko pri obnove vozidlového parku zohľadňuje z konštrukčného a technického pohľadu vhodnosť jednotlivých radov vozňov na modernizáciu.
Rozhodnú viaceré kritériá
„Keďže vozne Bdt majú konštrukciu a podvozky vhodné pre ďalšiu modernizáciu, je možné požadovať modernizáciu rovnakých parametrov s novovyrobenými vozňami,“ vysvetlil hovorca.
Lehota na predkladanie a otváranie ponúk v oboch tendroch je 7. apríla, ZSSK na výber dodávateľov plánuje použiť aj elektronickú aukciu.
Pri vyhodnocovaní ponúk budú rozhodovať viaceré kritériá vrátane kvalitatívnych, pričom cena má relatívnu váhu 75 bodov, koeficient prevádzkyschopnosti vozňov 11, čas odstránenia vady v rámci záručného servisu 8 a najvyšší počet pevných sedadiel 6 bodov.
Uchádzači majú preukázať, že v predošlých troch rokoch do vyhlásenia súťaží vykonali modernizáciu a dodávky osobných vozňov v celkovej minimálnej hodnote 20 mil. eur bez DPH.