Hlavné mesto sa v krátkom čase obráti na Európsku komisiu (EK), aby potvrdila, že postup vlády, kedy diskriminuje dopravný podnik mesta oproti iným dopravcom, je v rozpore so schválenými schémami pomoci.
„Verím, že nakoniec sa dopracujeme k spravodlivému prístupu vlády k hlavnému mestu našej krajiny,“ uviedol primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Výpadky tržieb sú už neúnosné
Doplnil, že odborové organizácie Dopravného podniku Bratislava (DPB) ohlásili štrajk na pondelok 12. apríla, ktorý na hodinu medzi 8:00 a 9:00 ráno môže vypnúť MHD pre tisíce obyvateľov hlavného mesta. V tlačovej správe o tom informovala hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová.
„Od apríla 2020, kedy sa schválila prvá schéma štátnej pomoci, rokujeme s vládou, aby táto finančná pomoc bola dostupná aj pre bratislavský DPB, ktorý za normálnych okolností denne prepraví 300-tisíc obyvateľov a návštevníkov mesta,“ priblížil Vallo s tým, že výpadky tržieb v dôsledku krízy sú už pre DPB aj pre mesto Bratislava neúnosné, keďže od marca 2020 dodnes dosahujú sumu 25 miliónov eur.
Dopravný podnik mesta Košice vstupuje do výstražného štrajku, pripoja sa aj kolegovia z Bratislavy
Ako ďalej Vallo uviedol, nemôže prijať argumentáciu, že Bratislava je bohaté mesto a tento výpadok zvládne sanovať z vlastného rozpočtu.
Primátor hlavného mesta zároveň povedal, že považujú za nespravodlivé a diskriminačné, že súkromné dopravné firmy v 54 mestách po celom Slovensku kompenzáciu čerpať môžu a štyri samosprávne dopravné podniky (v Bratislave, Košiciach, Prešove a Žiline) ju čerpať nemôžu.
Obavy z hromadného prepúšťania
„V tejto situácii považujem obavy zamestnancov DPB z hromadného prepúšťania za oprávnené, aj keď sme ich opakovane uistili, že hromadné prepúšťanie nateraz nepripravujeme a stratu ešte stále sanujeme z vlastného rozpočtu mesta,“ dodal Vallo.
Finančnú pomoc pre cestnú dopravu podporila aj Čaputová, pomôže tak zmierniť dopady pandémie koronavírusu
Primátor hlavného mesta Bratislava zároveň priblížil, že DPB aj mesto Bratislava sa snažili výpadky kvôli protiepidemickým opatreniam a znižovaniu mobility sanovať vo vlastnej réžii.
Vysvetlil, že racionalizačnými opatreniami, vrátane zníženiu počtu administratívnych pracovníkov o 20 percent, redukciou prevádzkového režimu a úsporami cez verejné obstarávanie znížil DPB svoje náklady o 11 miliónov eur od začiatku pandémie. To však podľa neho na pokrytie výpadkov nestačí.
MHD na hodinu vypnú
Vallo rozumie, že pracovníci združení v odboroch sa boja o svoje pracovné miesta, a preto po skoro roku rokovaní s vládou teraz pristúpili k štrajku, aby vyvinuli na vládu tlak.
„Urobíme všetko preto, aby dôsledky nekonania vlády obyvatelia nášho mesta pocítili čo najmenej. Odborárov som opakovane informoval, že mesto bude aj naďalej sanovať výpadky príjmov v takej miere, aby sa predišlo hromadnému prepúšťaniu. V konečnom dôsledku to síce bude znamenať upustenie od niektorých iných projektov v meste, ale kvalitná a spoľahlivá verejná doprava je pre nás absolútnou prioritou,“ skonštatoval Vallo.
Vallo nechcel v Bratislave iba zdražovať, úprava cestovného však pomôže znížiť stratu dopravného podniku
Odborové organizácie DPB ohlásili štrajk na pondelok 12. apríla, ktorý na hodinu medzi 8:00 a 9:00 ráno môže vypnúť MHD pre tisíce obyvateľov hlavného mesta.
Dôvodom štrajku je, že vláda SR aj naďalej odmieta poskytnúť bratislavskému DPB finančnú kompenzáciu za výpadky v dôsledku pandémie a zamestnanci DPB sa obávajú hromadného prepúšťania.