Ministerstvo dopravy SR chce podporovať pravidelnú obchodnú leteckú dopravu medzi letiskami na Slovensku a v zahraničí aj v rámci vnútroštátnej prepravy.
Uľahčenie priamych letov
Zámerom je uľahčiť pre leteckých dopravcov napríklad vykonávanie pravidelných a priamych letov na linke Göteborg – Košice. V tomto prípade ide o záväzok Slovenska k švédskej automobilke Volvo, ktorá má v Göteborgu centrálu a vybuduje závod pri Košiciach. Uvažuje sa aj o podpore obnovenia domáceho leteckého spojenia medzi Bratislavou a Košicami.
Popradské letisko bude mať pravidelné spojenie s Londýn Stansted, zmena nastane od zimného letového obdobia
Umožniť to má novela zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve, o ktorej Národná rada SR rokovala zrýchlene, ale hlasovanie odložila na január. Po schválení by mala byť účinná najskôr 1. februára 2024.
Otázky zo strany Volva
Vytvorením nového právneho nástroja bude môcť štát podporiť nové letecké spojenia, v budúcom roku by mal na tento účel vynaložiť 1,2 milióna eur. Ministerstvo dopravy môže v súčasnosti poskytovať príspevok letiskám na bezpečnostnú ochranu, výkon záchranných a hasičských služieb, ako aj na prevádzku letiskovej infraštruktúry a investície do nej, či na vybavenie letov oslobodených od odplát.
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) informoval, že zástupcovia spoločnosti Volvo sa na každom pracovnom stretnutí so zástupcami rezortu dopravy pýtajú, v akom štádiu je riešenie leteckého spojenia.
„Z ich pohľadu je to jedna z dôležitých podmienok realizácie veľkej investície na východnom Slovensku,“ uviedol minister. Jedným zo spôsobov, ako podľa neho môže štát prispieť k uľahčeniu zavedenia pravidelného leteckého spojenia, je napríklad poskytnutie príspevku ako motivácie pre leteckých dopravcov začať prevádzkovať takéto letecké spojenie.
Letiskové poplatky
„Príspevok by sa poskytoval leteckým dopravcom a nie prevádzkovateľom letísk. Je to z dôvodu, že oblasť leteckej dopravy je plne liberalizovaná a poskytnutie verejných prostriedkov musí byť v súlade s pravidlami Európskej únie v oblasti štátnej pomoci,“ upozornil Ráž. Ako podotkol, podľa usmernenia o štátnej pomoci pre letiská a letecké spoločnosti platí, že pomoc na začatie činnosti pre leteckého dopravcu môže pokryť až 50 % letiskových poplatkov týkajúcich sa trasy maximálne počas troch rokov.
Ruské aerolínie zatajujú technické problémy lietadiel. Je to desivé, ale nejako bolo a nejako bude, hovorí pilot
„Oprávnené náklady sú letiskové poplatky, ktoré vznikli v súvislosti s trasou,“ dodal minister dopravy. Štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková očakáva, že novelu zákona o poplatkoch v letectve umožní finančne podporiť zavedenie nových vnútroštátnych liniek.
Schéma štátnej pomoci
„Napríklad obnoviť letecké spojenie medzi Košicami a Bratislavou. V súvislosti s príchodom Volva do Košíc je v príprave linka medzi Košicami a Göteborgom,“ potvrdila na sociálnej sieti Žiláková. Podľa nej je možná aj podpora zo zdrojov EÚ.
„Rokujeme s Európskou komisiou o schéme štátnej pomoci,“ dodala štátna tajomníčka. Predchádzajúca štátna tajomníčka na ministerstve dopravy Katarína Bruncková k tomu uviedla, že nie je celkom isté, aký bude v každom jednotlivom prípade postoj Európskej komisie.
Podpora štátu
„Komunikáciu s ňou sme začali ešte za môjho pôsobenia a Európska komisia veľmi citlivo a už pomerne dlho zvažuje, čo je v rámci pravidiel štátnej pomoci ešte možné povoliť ako linku so záväzkom vo verejnom zaujme a čo nie,“ upozornila Bruncková. Podľa nej je naozaj otázne či aj s podporou štátu tú ktorú konkrétnu linku bude vôbec nejaký prepravca ochotný lietať, ak o ne trh vôbec nejaví záujem.
Bratislavské letisko považuje tohtoročnú letnú sezónu za úspešnú, najsilnejším mesiacom bol júl
„Výsledok je neistý, ale som presvedčená, že právny základ do nášho právneho poriadku určite treba zaviesť aj pre iné prípady, nielen kvôli Volvu, a preto novela má určite opodstatnenie,“ poznamenala bývalá štátna tajomníčka.