Logistická spoločnosť Kuehne+Nagel, pôsobiaca aj na Slovensku, v prvom polroku 2023 zaznamenala v námornej doprave čistý obrat 5,1 miliardy eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je to menej o 51 %.
Menší objem prepravy
Upravený zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) v tejto činnosti v objeme takmer 670 miliónov eur medziročne klesol o 47 %. Objem prepravených námorných kontajnerov (TEU) v prvom polroku predstavoval 2,1 milióna.
Spoločnosť považuje tieto výsledky za pozitívne vzhľadom na súčasnú situáciu na trhu s poklesom cien a objemu námornej prepravy. Ceny prepravy po mori sa vracajú na normálnu úroveň.
ZSSK posilní vlaky pre ukrajinských študentov na trase Košice - Mukačevo, zmena potrvá len niekoľko dní
„Od júna 2022 každý jeden mesiac zaznamenávame menší objem prepravy ako v predchádzajúcich štyroch rokoch v dôsledku všeobecne očakávaného prudkého spomalenia dopytu,“ uviedla manažérka námornej logistiky v spoločnosti Kuehne+Nagel Slovensko Jana Mošovská.
Prísnejšie rozhodovanie
Keď sa podľa nej na začiatku minulého roka objavili prvé známky oslabenia trhu, dopravcovia zadržiavali objemy a znižovali ceny, aby si zabezpečili krátkodobé kontrakty.
„Spotové ceny naďalej týždenne klesali. Sú o 41 % nižšie ako 10-ročný priemer 2 688 USD, čo naznačuje návrat k normálnejším cenám, hoci zostávajú o 12 % vyššie ako priemerné sadzby v roku 2019 pred pandémiou, kedy boli na úrovni 1 420 USD,“ priblížila Mošovská.
Druhá časť obchvatu Prievidze môže stáť takmer 30 miliónov eur, súčasťou budú aj tri mosty
Spoločnosti sa prísnejšie rozhodujú medzi európskymi a ázijskými dodávateľmi. V súvislosti s námornou prepravou upozornil generálny riaditeľ Kuehne+Nagel Slovensko Radoslav Miko na diverzifikáciu dodávateľov.
„Najmä automobilový sektor citlivo reaguje na dlhodobé výpadky a neistotu dodávok. Mnohé spoločnosti preto plánujú vybudovať podniky na výrobu automobilových komponentov, napríklad batérií, už v Európskej únii,“ podotkol.
Námorná preprava z Ázie
Mošovská očakáva, že ak bude tranzitný čas stabilný a ceny námornej dopravy sa budú pohybovať okolo dnešnej úrovne, ázijskí výrobcovia budú môcť vyrábať bez obmedzení.
„Námorná preprava spotrebného tovaru z Ázie bude teda pre európske firmy stále ekonomicky zaujímavá,“ dodala.
Skupina Kuehne+Nagel je jedným z popredných svetových poskytovateľov logistiky, má viac ako 79-tisíc zamestnancov na takmer 1 300 miestach v bezmála sto krajinách.
Má sídlo vo Švajčiarsku, je svetovou jednotkou v leteckej a námornej logistike a má silné postavenie v cestnej a kontraktnej logistike. Dcérska spoločnosť Kuehne+Nagel, s. r. o., so sídlom v Bratislave má základné imanie 470-tisíc eur.