Sporné boli hlavne nároky na dodatočnú platbu za rozdiely, ktoré vznikli medzi projektom predloženým v tendri a projektom, ktorý je nutné zrealizovať podľa aktuálnych noriem a požiadaviek NDS.
Spoločnosť Dúha, a. s., vidí ako dôvod ukončenia spolupráce medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. (NDS) a konzorciom Salini Impregilo – Dúha na výstavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala najmä rozdielny výklad zmluvy.
Ako uviedla v tlačovej správe spoločnosť Dúha, zmluvné strany sa nevedeli zhodnúť hlavne pri objektoch, ktoré sa realizovali inak ako v pôvodných stavebných povoleniach z tendra.
Sporné boli podľa firmy hlavne nároky na dodatočnú platbu za rozdiely, ktoré vznikli medzi projektom predloženým v tendri a projektom, ktorý je nutné zrealizovať podľa aktuálnych noriem a požiadaviek NDS vrátane nepredvídateľných geologických okolností v tuneli a zosuvov pôdy na stavbe.
Rôzny pohľad zvyšoval finančný rozdiel
Práve rozdielny pohľad stavebného dozoru, NDS a združenia, zastúpeného najmä spoločnosťou Salini Impregilo na výklad zmluvy vytváral každým mesiacom s ďalším postupom prác väčší finančný rozdiel vo fakturácii, práve pri objektoch, ktoré sa najviac zmenili.
Podľa právnych názorov zhotoviteľa malo byť pokrytie finančných rozdielov vo výške viac ako 100 miliónov eur riešené podľa zmluvy formou nárokov zmien a dodatkov. Tieto návrhy však podľa Dúhy neboli akceptované zo strany NDS a stavebného dozoru, pretože nenašli konsenzus, či ide o súčasť pôvodnej ponuky, alebo ide o práce navyše.
Združenie nevidí žiadne technické, odborné ani kapacitné dôvody, ktoré by mu zabraňovali dokončiť dielo podľa zmluvy. Teda jediným dôvodom ukončenia zmluvy je podľa neho rozdielny názor na predložené nároky, konkrétne uznanie preplatenia nákladov a rozhodnutie, či patria alebo nepatria do pôvodnej zmluvnej ceny.
Rýchle odovzdanie stavby
„Osobne mi je ľúto, že projekt nedokončíme na základe tejto zmluvy, avšak vynaložili sme všetku energiu na to, aby nedošlo k ďalšiemu traumatizovaniu verejnosti možnými komplikáciami a blokovaním stavby, a tiež, aby nedošlo ku konfliktu s nevyplatením poddodávateľov, ktorí pracovali na stavbe,“ uviedol majiteľ spoločnosti Dúha Miroslav Remeta.
„Sme radi, že sa uzavrela aj dohoda medzi Dúhou a Salini Impregilo. Vďaka tomu dôjde k rýchlemu odovzdaniu stavby, ktorá bude v rukách NDS a umožní jej to urobiť slobodné rozhodnutie o spôsobe dokončenia stavby,“ dodal Remeta. Nároky oboch strán, NDS a združenia zastúpeného Salini Impregilo bude podľa neho riešiť medzinárodná Komisia pre riešenie sporov.
Práce meškajú približne rok
Vláda v stredu schválila návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na riešenia súčasnej situácie výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, a to vo forme návrhu dohody o ukončení zmluvy o dielo so súčasným zhotoviteľom. Zhotoviteľ už podpísal návrh dohody o ukončení zmluvy o dielo. Vláda zároveň uložila ministrovi dopravy zabezpečiť vykonanie potrebných krokov na uzavretie dohody.
Úsek D1 v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019. Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok. Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH).
Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.