Slovensku hrozí v súvislosti s meškaním pri dokončení kysuckých diaľničných úsekov v rámci európskeho dopravného koridoru medzinárodná blamáž. Na dnešnom tlačovom brífingu to vyhlásil predseda Slovensko-poľskej obchodnej komory Stanislav Kučírek.
Slovenský úsek v sklze
Zo stovky kilometrov chýbajúcej diaľnice D3/S1 medzi mestami Bielsko-Biala a Žilina mal každý štát postaviť 50 kilometrov.
Na Kysuciach začína výstavba privádzača na plánovanú diaľnicu D3 a Jurinová verí, že všetko pôjde hladko
„Poliaci finišujú s prácami v okolí Wegierskej Górky, kde stavajú dva tunely. Úsmevné je, že stavebné práce tu realizuje slovenská firma. Idú podľa harmonogramu a v roku 2024 budú mať všetko postavené. Slovenský úsek bude hotový najskôr v roku 2030 a aj to nie je isté,“ skonštatoval Kučírek.
Doležal sa voči slovám Jurinovej k výstavbe D3 ostro ohradil, riadi sa len odporúčaniami Jaspersu
Ten ďalej upozornil, že podľa štúdie vlani vydanej Európskou komisiou je Slovensko v kompatibilite s prístupmi k európskym dopravným koridorom na najhoršej tretej úrovni. Ministerstvo dopravy podľa jeho slov uprednostňuje v príprave aj výstavbe iné rýchlostné cesty a nie tento úsek s podstatne väčšou intenzitou dopravy.
Intenzívna výstavba u susedov
Podľa Pavla Viteka zo žilinskej regionálnej komory Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory je intenzita prác pri výstavbe ciest v celom Poľsku vysoká.
Diaľnicu D3 na Kysuciach treba podľa ÚHP dokončiť, prioritu to má z dvoch dôvodov
„Poľsko sa v posledných rokoch veľmi dynamicky rozvíjalo a efektívne využilo eurofondy nielen čo sa týka modernizácie fabrík, ale aj rýchlej výstavby komunikácií. V tomto smere na Slovensku zaostávame a treba s tým niečo urobiť,“ poznamenal Vitek.
Nová štúdia
Národná diaľničná spoločnosť pripravuje aktuálnu štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu chýbajúcich 22 kilometrov (z celkových 59 kilometrov) diaľnice D3 v úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a výstavbu plného profilu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov v dĺžke 4 kilometre, vrátane druhej tunelovej rúry tunela Horelica, za približne 1 mld. eur. Výstavba D3 trvá od roku 1997. V harmonograme prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry sú chýbajúce úseky D3 v prvej desiatke najdôležitejších projektov.