Slovensko zaznamenalo významný úspech v oblasti železničnej dopravy. Z európskych grantov v rámci Nástroja na prepojenie Európy (CEF – Connecting Europe Facility) získalo viac než 141 miliónov eur. Ide o jednu z historicky najvyšších finančných podpôr, akú Slovensko v oblasti dopravy z Bruselu získalo.
Kľúčová modernizácia trate
Medzi kľúčové investície, ktoré získajú európsku podporu, patrí modernizácia železničnej trate Vydrník – Spišská Nová Ves.
Ide o strategický úsek na hlavnom železničnom koridore medzi Popradom a Košicami, na ktorom sa po modernizácii zvýši rýchlosť až na 160 kilometrov za hodinu, skráti sa čas cestovania, zlepší sa zabezpečenie a riadenie dopravy a trať bude elektrifikovaná. „Na tento projekt sme získali takmer sto miliónov eur,“ skonštatoval minister dopravy SR Jozef Ráž.

Železnice sa pri zadržiavaných platbách hrajú na slepú babu, testujú trpezlivosť odborov aj EÚ
Súčasťou projektov je aj vypracovanie dokumentácie na modernizáciu úseku Košice – Čierna nad Tisou až po hranicu s Ukrajinou. Ďalšími investíciami budú rekonštrukcia železničnej stanice Čierna nad Tisou, modernizácia výhybiek v lokalite Barca, obnova trakčnej meniarne v Ruskove a inštalácia moderného európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS na 29 osobných vozidlách Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a 23 nákladných lokomotívach ZSSK Cargo.
Zvýšenie bezpečnosti
Podľa štátnej tajomníčky ministerstva dopravy Denisy Žilákovej podpora týchto strategických železničných projektov významne zvýši efektivitu, bezpečnosť a interoperabilitu slovenskej železničnej dopravy.
„Veľmi nás teší, že aj ďalšie naše zámery, napríklad modernizácia železničnej trate Paludza – Liptovský Hrádok či obnova prekládkového terminálu Dobrá, získali v hodnotení výborné skóre. Po vydaní stavebných povolení budú mať v ďalšom kole reálnu šancu uspieť a získať podporu z európskych fondov,“ zdôraznila Žiláková.

Rušňe Siemens Vectron zmenia vizuál, motívom budú ikonické slovenské vrchy – VIDEO, FOTO
Slovensko si v konkurencii 27 členských štátov vybojovalo takmer osem percent z celkovej kohéznej alokácie CEF. Podľa Žilákovej to potvrdzuje vysokú úroveň a kvalitu predkladaných slovenských projektov.
Európska komisia ocenila kvalitu predložených projektov
„Európska komisia vyslovene ocenila zlepšenie kvality našich projektov. Je to výsledok systematickej prípravy, odborného prístupu a intenzívnej spolupráce s Bruselom,“ uviedla štátna tajomníčka. Časť projektov bude podľa nej zároveň financovaná aj z Programu Slovensko.
„Keďže sa niektoré z nich už obstarávajú, čo chvíľa sa začne aj stavať,“ zdôraznila s tým, že rezort dopravy tak pokračuje v napĺňaní stratégie budovať bezpečnú, rýchlu a ekologickú dopravnú infraštruktúru s maximálnym využitím európskych fondov.