Slovenské železnice čaká modernizácia. Európska únia nám prispeje rekordnou sumou na rýchlosť a bezpečnosť – FOTO

Medzi kľúčové investície, ktoré získajú európsku podporu, patrí modernizácia železničnej trate Vydrník – Spišská Nová Ves.
DOPRAVA: Predstavenie vlakov typu KISS
Poschodové vysokokapacitné vlaky typu KISS. Foto: ilustračné, SITA/ZSSK

Slovensko zaznamenalo významný úspech v oblasti železničnej dopravy. Z európskych grantov v rámci Nástroja na prepojenie Európy (CEF – Connecting Europe Facility) získalo viac než 141 miliónov eur. Ide o jednu z historicky najvyšších finančných podpôr, akú Slovensko v oblasti dopravy z Bruselu získalo.

Kľúčová modernizácia trate

Medzi kľúčové investície, ktoré získajú európsku podporu, patrí modernizácia železničnej trate Vydrník – Spišská Nová Ves.

Ide o strategický úsek na hlavnom železničnom koridore medzi Popradom a Košicami, na ktorom sa po modernizácii zvýši rýchlosť až na 160 kilometrov za hodinu, skráti sa čas cestovania, zlepší sa zabezpečenie a riadenie dopravy a trať bude elektrifikovaná. „Na tento projekt sme získali takmer sto miliónov eur,“ skonštatoval minister dopravy SR Jozef Ráž.

Súčasťou projektov je aj vypracovanie dokumentácie na modernizáciu úseku Košice – Čierna nad Tisou až po hranicu s Ukrajinou. Ďalšími investíciami budú rekonštrukcia železničnej stanice Čierna nad Tisou, modernizácia výhybiek v lokalite Barca, obnova trakčnej meniarne v Ruskove a inštalácia moderného európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS na 29 osobných vozidlách Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a 23 nákladných lokomotívach ZSSK Cargo.

Zvýšenie bezpečnosti

Podľa štátnej tajomníčky ministerstva dopravy Denisy Žilákovej podpora týchto strategických železničných projektov významne zvýši efektivitu, bezpečnosť a interoperabilitu slovenskej železničnej dopravy.

„Veľmi nás teší, že aj ďalšie naše zámery, napríklad modernizácia železničnej trate Paludza – Liptovský Hrádok či obnova prekládkového terminálu Dobrá, získali v hodnotení výborné skóre. Po vydaní stavebných povolení budú mať v ďalšom kole reálnu šancu uspieť a získať podporu z európskych fondov,“ zdôraznila Žiláková.

Slovensko si v konkurencii 27 členských štátov vybojovalo takmer osem percent z celkovej kohéznej alokácie CEF. Podľa Žilákovej to potvrdzuje vysokú úroveň a kvalitu predkladaných slovenských projektov.

Európska komisia ocenila kvalitu predložených projektov

Európska komisia vyslovene ocenila zlepšenie kvality našich projektov. Je to výsledok systematickej prípravy, odborného prístupu a intenzívnej spolupráce s Bruselom,“ uviedla štátna tajomníčka. Časť projektov bude podľa nej zároveň financovaná aj z Programu Slovensko.

„Keďže sa niektoré z nich už obstarávajú, čo chvíľa sa začne aj stavať,“ zdôraznila s tým, že rezort dopravy tak pokračuje v napĺňaní stratégie budovať bezpečnú, rýchlu a ekologickú dopravnú infraštruktúru s maximálnym využitím európskych fondov.

Viac k osobe: Denisa ŽilákováJozef Ráž
Firmy a inštitúcie: Connecting Europe Facility (CEF)Európska komisia (EK)Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO)ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko

Ďalšie k téme