Najväčšiu skupinu zamestnancov autobusového dopravcu tvorí práve 451 vodičov autobusov, aktuálne je medzi nimi už aj päť žien.
Autobusová spoločnosť Slovak Lines. a. s., má záujem získať do svojich radov viac žien vodičiek. Najväčšiu skupinu zamestnancov dopravcu tvorí práve 451 vodičov autobusov, aktuálne je medzi nimi už aj päť žien.
Spoločnosť tvrdí, že ešte stále je dostatočný priestor motivovať ženy k rozhodnutiu profesionálne pôsobiť v doprave.
„Pri počte žien v tomto povolaní vidíme ešte rezervu a veľmi radi by sme ich mali viac,“ informovala pri príležitosti Medzinárodného dňa žien hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová. „Úprimne obdivujem naše vodičky s akou ľahkosťou a elegenciou ovládajú také veľké vozidlá, akými sú autobusy,“ uviedla.
Cestujúci podľa Vozárovej u žien za volantom pozitívne hodnotia bezproblémovú jazdu, ale aj komunikáciu, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou najmä v prímestských autobusoch.
Autobusy sa už riadia ľahšie
Dopravca poznamenal, že práce vodiča sa ženy nemusia obávať ani z hľadiska fyzickej náročnosti, keďže dnešné autobusy sa šoférujú jednoduchšie ako kedysi.
Vybavené sú rôznymi systémami pre uľahčenie práce vodiča a prispôsobené sú aj na nižšiu postavu vodiča, takže bez väčšej fyzickej námahy ich môžu riadiť aj útlejšie ženy.
Práca nielen o šoférovaní
Jednou z pätice vodičiek Slovak Lines je 32-ročná Hana Šlahorová. Práca vodiča autobusu je podľa nej pestrá, nie je len o šoférovaní a dáva jej väčší pocit voľnosti a viac zážitkov než iné zamestnania.
„V Slovak Lines šoférujem autobus v prímestskej doprave, ale skúseností mám aj s dlhými medzinárodnými linkami a s pestrou medzinárodnou klientelou. Moja srdcová záležitosť je Rakúsko s ich udržiavanými cestami a kvalitným značením,“ priblížila Šlahorová.
Práca na regionálnych linkách jej vyhovuje, ale voziť by chcela, napríklad, aj cestujúcich na letisko Schwechat a do Viedne, alebo aj na lyžovačky do strediska Stuhleck. „Nové typy autobusov a nové trasy s rôznou náročnosťou sú pre mňa výzvou,“ dodala vodička.
Ženy parkujú presnejšie ako muži
Vedci z Veľkej Británie podľa spoločnosti zistili, že ženy majú lepší cit pri manévrovaní ako muži za volantom. „Mesiac pozorovali vyše 2 500 vodičov na sedemsto parkoviskách pomocou kamier. Ženám síce trvá parkovanie v priemere o päť sekúnd dlhšie ako mužom, no častejšie zaparkovali vozidlo do stredu miesta (52 % žien oproti 25 % mužov),“ uviedol Slovak Lines.
V súčasnosti podľa štatistík v sektore dopravy v Európskej únii tvoria ženy len 22 % zamestnancov. V pozemnej doprave majú muži podiel 86 percent, ženy zvyšných 14 percent. Pomer mužov a žien je o niečo málo vyrovnanejší v lodnej doprave (80:20 %) a v leteckej doprave (60:40 %).
Priekopníčky v osobnej a vo verejnej doprave
„Začalo sa to už v roku 1888, keď 39-ročná Berta Benz vzala svojich dvoch synov potajomky na prvú jazdu autom po Nemecku,“ priblížila Vozárová. Herečka Minnie Palmerová v roku 1897 oficiálne ako prvá žena v Anglicku riadila vlastné auto, francúzskej značky Rougemont.
V Británii neboli do roku 1935 vodičské skúšky povinné, no už v roku 1900 absolvovala Vera Hedges Butlerová prvú vodičskú skúšku v Paríži. „Momentálne má, podľa štatistík, po prvý raz v histórii vodičský preukaz v USA viac žien ako mužov,“ dodala Vozárová. Stierače na čelnom skle vymyslela Mary Anderson z Alabamy v roku 1903 a dala si to patentovať.
Ženy sú priekopníčkami nielen v osobnej, ale aj vo verejnej doprave. Prvou vodičkou bola G. Duncanová, ktorá od 1. novembra 1915 jazdila na londýnskej linke číslo 37 v spoločnosti Thomas Tilling.