Vo výberovom konaní bude ministerstvo dopravy hľadať nového generálneho riaditeľov a členov predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Svoju pozíciu môže potvrdiť jej súčasný šéf a predseda predstavenstva Juraj Tlapa.
Ako pre portál NašaDoprava.sk potvrdila hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková, šéf spoločnosti sa zúčastní výberového konania. Tlapa je na čele NDS od apríla minulého roka, kedy ho dočasne poveril vedením minister dopravy Andrej Doležal.
Doležal obsadzuje kľúčové pozície v štátnych podnikoch, chce transparentné výberové konanie
Hovorkyňa spoločnosti uviedla, že Tlapa po svojom príchode do spoločnosti „vybudoval okolo seba v krátkom čase silný, manažérsky a odborne zdatný tím skúsených odborníkov“.
Pod jeho vedením sa mali zamerať na nastavenie procesov pre efektívne nakladanie so zdrojmi na diaľničných stavbách, akceleráciu výstavby problémových úsekov aj prípravu kľúčových súťaží.
Nové úseky diaľnic, mýtny tender
NDS nedávno vybrala zhotoviteľa na dokončenie problematického úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a pripravuje podpis zmluvy tak, aby mohol byť sprejazdnený do konca roka 2023. Je to však o štyri roky neskôr oproti plánom. Predošlý zhotoviteľ nedokázal stavbu dokončiť.
Koncom vlaňajška začal motoristom slúžiť úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a v závere januára tohto roka aj meškajúci úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka spolu s diaľničným privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina. Tento úsek pri Žiline mal byť pôvodne hotový už pred tromi rokmi.
Aktivisti žiadajú urýchliť výstavbu obchvatu Prešova a R4, pre štát to podľa nich nie je priorita
„Odštartovala výstavba úseku rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, súťažíme zhotoviteľov privádzača D3 v Kysuckom Novom Meste a Zeleného mosta vo Svrčinovci,“ doplnila Žgravčáková. Výstavba úseku R3 na Orave v polovičnom profile má trvať dva roky, teda kratšie, ako samotný tender.
Od jeho vyhlásenia v lete 2017 po podpis zmluvy so zhotoviteľom uplynulo 3,5 roka. Dôvodom boli námietky a odvolania, opakované vyhodnocovanie ponúk. NDS na čele s Tlapom pripravila a začala prvú zo súťaží na nový mýtny systém. Ten by mal výrazne usporiť náklady na jeho prevádzku a umožniť kompatibilitu s plánovaným európskym mýtnym systémom.
Na kľúčové pozície odborníci
Nové vedenie bude ministerstvo hľadať nielen pre NDS, ale aj Železničnú spoločnosť Slovensko, Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, bratislavské letisko aj Letové prevádzkové služby SR. Dôvodom je najmä blížiaci sa koniec polročného funkčného obdobia dočasne zvolených členov firiem.
Minister dopravy označil za mimoriadne dôležité, aby kľúčové pozície v štátnych spoločnostiach obsadili skúsení odborníci, ktorí vzídu z transparentného výberového konania.
SkyToll je v hľadáčiku slovinskej komisie pre prevenciu korupcie
„Cieľom je najmä získanie čo najväčšieho počtu záujemcov, ktorí by vedeli preukázať svoju odbornosť v oblasti podnikania danej spoločnosti a svoje manažérske schopnosti, aby minister po odporúčaní výberovej komisie mal pre rozhodovanie širšie možnosti výberu najvhodnejších uchádzačov,“ dodal hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.
Uchádzači musia predložiť vízie smerovania konkrétnej spoločnosti, čo bolo aj v minulosti štandardnou požiadavkou, keď uvádzali aj svoj možný prínos pre spoločnosť.
Vyšší dôraz na odbornosť
Analytik Rastislav Cenký nevylučuje, že pozície v spoločnostiach obsadia dočasne menovaní manažéri. Hoci bez dostatočnej odbornej praxe či skúsenosti, podľa neho majú priestor získať o firme dostatok informácií a lepšiu šancu uspieť v konkurze ako iní kandidáti.
„To však nemusí zaručovať správnosť výberu. Som presvedčený, že rokmi získané skúsenosti a prax nikto nedoženie polročnou stážou na pozícii riaditeľa,“ myslí si Cenký.
Letové prevádzkové služby mali v priebehu roka štyroch riaditeľov, ministerstvo im opäť hľadá nového šéfa
Transparentnosť pri výberovom konaní Podľa Cenkého nie je až taká podstatná a nesprávne si ju interpretujeme. Výberové konania podľa neho transparentné nie sú a zastiera sa nimi zbavovanie sa zodpovednosti za výber kandidáta.
„Posledné roky podľa mňa ukázali, že výber kandidátov na kľúčové pozície v štátnych a mestských firmách prebieha vopred a v pozadí,“ poznamenal Cenký. Namiesto predstieranej transparentnosti podľa neho treba klásť vyšší dôraz na odbornosť, manažérske zručnosti a skúsenosti kandidátov.
Pri výberových konaniach mu vadí, že kandidáti prezentujú vlastnú víziu a stratégiu riadenia firmy bez jasného zadania, čiže cieľov, ktoré chce štát vo firme dosiahnuť. „Také vízie sú potom v praxi častokrát bezcenné,“ dodal.
Ideálne by bolo vyberať celý tím
Rezort by mal podľa ekonóma pre tieto pozície zadať ciele a vízie a od uchádzačov žiadať, aby prezentovali, ako ich naplnia. Zároveň by sa pri výbere uchádzačov mal dbať, aby plány a stratégie pri výbere viacerých členov boli kompatibilné.
„Ideálne by bolo, ak by ministerstvo dopravy vyberalo celý tím, ktorý by jednotne prezentoval víziu a stratégiu, a nie jednotlivcov,“ podotkol analytik.
Väčšina spoločností a organizácií, v ktorých má rozhodujúce slovo ministerstvo dopravy, už dlhšie funguje s novým vedením. Doležal ich manažmenty stihol vymeniť ešte vlani, pričom vo viacerých už boli aj výberové konania.