Električky nebudú premávať. Obmedzenia sa dotknú aj áut.
Už 22. júna sa začne s modernizáciou Dúbravsko-Karloveskej radiály. Bude financovaná zo zdrojov EÚ prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Rekonštrukcia tejto električkovej radiály je nevyhnutná, informoval bratislavský magistrát. Ak by sa k nej nepristúpilo, hrozilo by jej kompletné odstavenie.
V dôsledku prác bude nasledujúce mesiace na viacerých miestach Karlovej Vsi a Dúbravky obmedzená doprava, vrátane kompletnej výluky električiek.
Radiála denne prepraví do mesta a z mesta viac ako 30 000 cestujúcich. Dopad rekonštrukcie na dopravu aj na komfort obyvateľov Karlovej Vsi a Dúbravky bude v danom čase veľký. Vo výsledku však Bratislavčanom prinesie podstatne vyššiu úroveň cestovania.
Po modernizácii koľajiska bude preprava bezpečnejšia, rýchlejšia a odhlučnená
Cestovanie z konečnej električiek v Dúbravke k Tunelu sa po modernizácii skráti o 3 minúty aj vďaka preferencii električiek na všetkých križovatkách. Veľké prestupné uzly (zastávky Molecova a Damborského) budú riešené ako integrované prestupné zastávky.
Dôjde k vybudovaniu nových nástupísk zastávok. Budú vybavené osvetlenými prístreškami pre cestujúcich, automatmi na výdaj cestovných lístkov a elektronickým informačným systémom. Prístup k nim bude bezbariérový.
Vjazd električiek do obratiska v Karlovej Vsi bude umožnený aj zo smeru Dúbravka. Uľahčí riešenia náhradnej dopravy počas mimoriadnych odstávok električkovej premávky.
Výluky električiek a náhradná doprava
V prvej fáze rekonštrukcie od 22. júna 2019 do konca septembra 2019 príde k výluke električiek od Molecovej ulice až po konečnú v Dúbravke. Výluka električiek v čase modernizácie Dúbravsko-Karloveskej radiály bude riešená náhradnou autobusovou dopravou (linka X5). Posilnia sa linky 29, 83 a 84.
Linka X5 bude v plnej miere zabezpečovať dopravu cestujúcich zo zastávky Molecova (dočasnej konečnej zastávky električiek) ďalej do Karlovej Vsi a Dúbravky. V pracovných dňoch bude striedavo končiť jeden spoj v Karlovej Vsi. Každý druhý spoj pôjde do Dúbravky. V Karlovej Vsi bude interval medzi spojmi 3 – 4 minúty. Cez voľné dni pôjdu v intervale 7 – 8 minút všetky spoje až do Dúbravky.
Po ukončení prvej fázy sa spustí doprava električiek na koniec Karlovej Vsi a náhradná autobusová doprava (linka X5) bude ďalej zabezpečovať dopravu z karloveského obratiska ďalej do Dúbravky. V tomto režime bude MHD fungovať do ukončenia ďalšej fázy modernizácie radiály, t.j. do 20. decembra 2019.
Posilní sa autobusové spojenie do centra
Na zvýšenie kapacity a komfortu cestujúcich z a do Dúbravky bude na nosných autobusových linkách 83 a 84, ktoré spájajú Dúbravku s centrom mesta. Po celú dobu rekonštrukcie budú autobusy premávať v intervaloch 4 – 5 minút v špičke, 7 – 8 minút počas dňa (v tzv. sedle) a 10 minút cez víkend.
Linky 83 a 84 budú obsluhované najkapacitnejšími vozidlami dopravného podniku – Mercedes Benz Capacity. Mestská hromadná doprava bude aj na trase linky X5 aj na trase liniek 83/84 vďaka preferenčným opatreniam pre MHD rýchlejšia ako jazda autom.
Dopravné obmedzenia sa budú týkať aj individuálnej automobilovej dopravy
Dopravné obmedzenia počas modernizácie Dúbravsko-Karloveskej radiály sa budú týkať aj individuálnej automobilovej dopravy. Kvôli manipulačným prácam bude spravidla jeden zo štyroch jazdných pruhov zatvorený.
Všetka cestná doprava cez Karlovu Ves v smere z Dúbravky bude vedená v dvoch pruhoch. Cestná doprava v smere do Dúbravky pôjde len jedným vyhradeným pruhom.
Výnimku budú tvoriť úseky, kde bude prebiehať rekonštrukcia podchodov (v 1. fáze podchod Borská a v 2. fáze podchod Damborského), kde bude celá cestná doprava presmerovaná do dvoch pruhov len na jednej strane električkovej trate.
V smere do Dúbravky bude aj pri jednom jazdnom pruhu umožnené individuálnej automobilovej doprave obiehať autobusy MHD v mieste ich zastávok.
Modernizácia sa dotkne obyvateľov aj iných mestských častí
Modernizáciou radiály budú sčasti dotknutí aj obyvatelia mestských častí Lamač, Záhorská Bystrica a Devínska Nová Ves, ktorí na spojenie s mestom využívajú individuálnu automobilovú dopravu.
Aby mesto čo najviac eliminovalo zápchy kvôli zvýšenej premávke áut z Dúbravky po ulici Janka Alexyho, bude na križovatke Lamačská cesta/Janka Alexyho v smere z Lamača upravená prednosť v jazde pri odbočení vľavo na diaľničný pripájač.
Znamená to, že obyvatelia týchto mestských častí sa stále budú môcť napojiť na diaľničný obchvat (smer tunel Sitina), ale budú musieť dať prednosť vozidlám z Dúbravky. Mali by preto využiť radšej vjazd na diaľnicu v Lamači (Bory).
Tí, ktorí budú cestovať z Lamača v smere na Patrónku, budú môcť aj ďalej v nezmenenej podobe využívať spojenie po Lamačskej ceste. Uvedené dopravné obmedzenie je časovo ohraničené do skončenia modernizácie radiály v decembri 2019.
Oprava prispeje k skvalitneniu dopravy Bratislavčanov
Modernizácia Dúbravsko-Karloveskej radiály je po stavbe obchvatu D4/R7 druhou najvýznamnejšou dopravnou stavbou na území Bratislavy. Vyžiada si veľké zmeny v organizácii dopravy a viacero dopravných obmedzení, avšak vo výsledku prispeje k lepšej dopravnej situácii v našom meste.
Ďalšou takouto stavbou bude pripravované predĺženie električkovej trate do Petržalky s termínom ukončenia do roku 2023.
Bratislavský magistrát žiada dotknutých obyvateľov o trpezlivosť a zhovievavosť počas rekonštrukcie, ktorá po dokončení pomôže k skoršiemu zlepšeniu dopravy v meste.