Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja môže mať v budúcom roku vyššie výdavky o 109,1 mil. eur, resp. o 5,35 % v porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok. Zvýšenie výdavkov kapitoly súvisí so zvýšením prostriedkov zo zdrojov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR by malo mať v budúcom roku výdavky vo výške takmer 2,150 mld. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom rezortu na tento rok je to viac o 109,1 mil. eur, resp. o 5,35 %. Ministerstvo dopravy malo na rok 2016 schválené výdavky pôvodne v objeme 2,041 mld. eur, ale podľa očakávania by mali napokon dosiahnuť len 1,612 mld. eur (79 % zo schválenej sumy).
„Zvýšenie výdavkov kapitoly súvisí so zvýšením prostriedkov zo zdrojov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu,“ vyplýva z návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2017 – 2019, ktorý v stredu schválila vláda. Zdroje EÚ, vrátane spolufinancovania, majú v rozpočte ministerstva dopravy v roku 2017 dosiahnuť 1,040 mld. eur, čo je oproti tohtoročnému schválenému rozpočtu o 166,85 mil. eur viac. Z toho európske peniaze by mali v nasledujúcom roku predstavovať 882,9 mil. eur (rast o 139,87 mil. eur) a domáce spolufinancovanie 157,51 mil. eur (viac o 26,98 mil. eur).
Bežné a kapitálové výdavky majú klesnúť
Rozpočtové zdroje ministerstva dopravy v roku 2017 bez eurofondov a spolufinancovania sú navrhnuté vo výške 1,109 mld. eur (o 57,75 mil. eur menej). Bežné výdavky majú dosiahnuť 840,22 mil. eur (pokles o 14,77 mil. eur), z toho mzdy a odvody 24,87 mil. eur (o 1,81 mil. eur viac). Kapitálové výdavky by mali predstavovať 269,2 mil. eur (o 42,98 mil. eur menej).
„Pokles výdavkov súvisí najmä so znížením kapitálových výdavkov na cestnú a železničnú infraštruktúru na projekty spolufinancované z prostriedkov EÚ, z dôvodu postupného nábehu projektov v rámci tretieho programového obdobia (2014 – 2020), a na dotácie na náhradné nájomné byty,“ uvádza sa v návrhu výdavkov v kapitole rezortu dopravy.
Na výstavbu diaľníc a rýchlostných ciest má ísť takmer 680 mil. eur
Z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) má ísť v budúcom roku na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest 678,88 mil. eur (pokles o 36,41 mil. eur) a ciest prvej triedy 131,81 mil. eur (rast o 55,19 mil. eur). Na investície Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. a Slovenskej správy ciest mimo uvedeného programu je určených spolu 69,75 mil. eur (viac o 32,5 mil. eur) a na údržbu a opravy ciest a diaľnic 64,99 mil. eur (menej o 4,8 mil. eur).
Na výstavbu nadradenej cestnej siete má ísť 134,07 mil. eur, z toho platba za dostupnosť R1 v rámci PPP projektu má dosiahnuť 127,22 mil. eur, výdavky na prípravu a ukončenie PPP projektov 6 mil. eur a na projekt PPP pre D4 a R7 851,1 tis. eur.
Na modernizáciu železníc je určených 170 mil. eur a na investície ZSSK 60 mil. eur
Na modernizáciu železničnej infraštruktúry je v OPII vyhradených pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) 170,27 mil. eur (o 23,06 mil. eur menej) a na investície Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) 59,84 mil. eur (o 13,19 mil. eur viac). Na rozvoj a modernizáciu železničnej dopravnej cesty mimo spomínaného programu má ísť opäť 8,32 mil. eur.
Výdavky štátu na prevádzku železničnej infraštruktúry majú v budúcom roku dosiahnuť znovu 272,5 mil. eur a na prevádzku osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme rovnako 218 mil. eur (pre ZSSK 209,56 mil. eur, pre RegioJet, a. s. 8,44 mil. eur).
Dotácie na podporu cestovného ruchu sa majú znížiť
Výdavky rezortu na leteckú dopravu v roku 2017 sú plánované opäť v objeme 1 mil. eur. Na vodnú dopravu majú dosiahnuť 2,7 mil. eur (o 5,96 mil. eur menej), z toho zdroje štátu by mali predstavovať takmer 198 tis. eur, peniaze EÚ 2,13 mil. eur a spolufinancovanie 375 tis. eur.
Na podporu cestovného ruchu bude v rozpočte ministerstva dopravy určených 7,54 mil. eur, z toho pre Slovenskú agentúru cestovného ruchu a na administráciu opäť 3,04 mil. eur a na dotácie na podporu cestovného ruchu 4,5 mil. eur (o 3,67 mil. eur menej).