Revízia výdavkov v doprave sa zameria na vyššiu efektívnosť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: pixabay.com.

Výška priemerných ročných investičných výdavkov na dopravu zo štátneho rozpočtu mimo fondov EÚ bude prehodnotená s cieľom stabilizovania v horizonte štyroch rokov. Cez analýzu nákladov a prínosov budú hodnotené najväčšie investičné projekty. Vyplýva to z priebežnej správy o revízii výdavkov na dopravu v rámci projektu Hodnota za peniaze. 

Opatrenia na zefektívnenie investícií pri zachovaní ich veľkosti a prevádzkových nákladov v rozpočte ministerstva dopravy budú súčasťou revízie výdavkov na dopravu v objeme 2,3 % hrubého domáceho produktu ročne. Má ísť o udržateľný spôsob na úrovni približne 0,14 % výkonu ekonomiky ročne.

„Výška priemerných ročných investičných výdavkov na dopravu zo štátneho rozpočtu mimo fondov EÚ bude prehodnotená s cieľom stabilizovania v horizonte štyroch rokov. Prostredníctvom analýzy nákladov a prínosov budú hodnotené najväčšie investičné projekty.

Prioritizované budú tie, ktoré z dlhodobého hľadiska prinesú najvyššiu hodnotu za peniaze,“ vyplýva z priebežnej správy ministerstva financií o revízii výdavkov na dopravu v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Všetky prioritné projekty budú podliehať komplexnému hodnoteniu. Mali by v čo najväčšej miere vychádzať z analýzy nákladov a prínosov, ktorá kvantifikuje nielen vplyv projektu na dopravu, ale aj na životné prostredie, či zdravie obyvateľov.

Na diaľnice a rýchlostné cesty treba 7,4 miliardy eur

Investície do výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2013 – 2015 dosiahli vyše 1,7 mld. eur. Ministerstvo dopravy má požiadavky na investície do diaľnic a rýchlostných ciest v objeme 7,4 mld. eur. „Možnosti ich financovania budú preskúmané v potenciálnom znižovaní jednotkových nákladov a optimálnom nastavení prioritných investičných projektov,“ vyplýva z materiálu.

Diaľnice a rýchlostné cesty sú v relatívne dobrom stave, vysoký podiel ciest prvej triedy je v zlom alebo nevyhovujúcom stave. Slovenská správa ciest má pomerne nízke jednotkové náklady na údržbu a opravy ciest I. triedy a náklady Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. na údržbu a opravy sú relatívne vysoké.

Ministerstvo dopravy sa spolu s rezortom financií zameria aj na možnosti zvýšenia efektivity železníc. Vykoná detailnejšiu analýzu nákladov na jednotlivé železničné trate a možností ich využitia. Hlbšiu analýzu budú vyžadovať investície do modernizácie železničnej infraštruktúry a preskúmanie možností na potenciálne vysoké ekonomické benefity malých opráv infraštruktúry a modernizácie tratí pri nižších štandardoch, vrátane ich vplyvu na dopravu.

Vykoná sa tiež analýza zefektívnenia železničnej osobnej dopravy a predpokladov intenzívnejšieho využívania vozidiel. Napríklad, priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská.

Potrebná je koordinácia autobusov a vlakov

Priestor na významné zlepšenie hodnoty za peniaze predstavuje zosúladenie verejnej autobusovej a železničnej dopravy. Časť nízkej efektivity a vyťaženosti verejnej dopravy môže podľa správy súvisieť s nežiaducimi súbehmi autobusov a vlakov a nedostatočnou koordináciou medzi nimi.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. prevádzkuje málo vyťažené regionálne spoje, ale niektoré spoje sú vyťažené vysoko. Dopyt po autobusovej doprave klesol od roku 2006 o 45 %, ale dotácie na tieto služby vo verejnom záujme vzrástli o 79 %.

„Detailnejšie sa rozpracuje výhodnosť jednotlivých liniek verejnej dopravy, možnosti ako stanoviť optimálnu ponuku verejnej dopravy vo vybranom regióne a kvantifikujú sa prínosy vyplývajúce z koordinácie dopravy,“ uvádza správa. Koordinovať autobusovú a vlakovú verejnú dopravu bude dopravná agentúra.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR