Na základe pravidiel Európskej únie po roku 2024 nemôže byť akákoľvek nová zákazka v dotovanej železničnej doprave pridelená bez riadnej súťaže a po roku 2034 nemôže byť prevádzkovaný žiadny dotovaný vlakový spoj bez toho, aby bol riadne vysúťažený.
BRATISLAVA – Spoločnosť RegioJet, a. s., má všeobecne záujem zúčastniť sa a uspieť v pripravovaných súťažiach v rámci liberalizácie osobnej vlakovej dopravy vo verejnom záujme na vybraných tratiach. V súťažiach sa budú môcť zúčastniť všetci dopravcovia, ktorí splnia podmienky, aj z ďalších krajín EÚ.
„Súťaženie dopravcov na dotovaných tratiach je správne a Slovensko sa ako členská krajina riadi legislatívou Európskej únie, ktorá hovorí, že po roku 2024 nemôže byť akákoľvek nová zákazka v dotovanej železničnej doprave pridelená bez riadnej súťaže a po roku 2034 nemôže byť prevádzkovaný žiadny dotovaný vlakový spoj bez toho, aby bol riadne vysúťažený,“ informoval v pondelok agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.
Súťaže by mali byť pre ucelené súbory viacerých tratí
Súkromný osobný dopravca súčasne považuje za dôležitý spôsob, ako sú vyberané jednotlivé trate do súťaží. „Aby súťaže mali pre štát a cestujúcich čo najväčší prínos a dopravcovia mohli ponúknuť najlepšie služby za najvýhodnejšie ceny, je zásadné, aby súťaže boli realizované pre ucelené súbory viacerých tratí,“ upozornil Ondrůj.
Účasť môžu obmedziť súťaže po jednej trati v rôznych regiónoch
Súťažiť dopravu po jednej trati v rôznych regiónoch Slovenska (napríklad Košice – Moldava nad Bodvou a vedľa toho Žilina – Rajec) podľa neho výrazne obmedzí možnosť účasti iných dopravcov v súťaži, než štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK).
Prevádzka na každej takto vysúťaženej trati vyžaduje vytvorenie prevádzkovej základne a ďalšieho zázemia. „To je v prípade prevádzky iba na jednej osamotenej regionálnej trati značne nákladné a organizačne náročné. Štát týmto získa len minimálny prínos a úspory, ktoré by inak pre neho a cestujúcich taká súťaž mala,“ uviedol Ondrůj.
Súťažiť by sa malo na viaceré trate v jednom regióne
Súťaže by podľa neho mali prebiehať tak, že budú vyhlásené na najmenej dve, tri trate v rámci daného regiónu s určitým počtom prepravených cestujúcich a objemom zabezpečovanej prevádzky,“ dodal hovorca RegioJetu.
Súťaže majú podľa neho ešte jeden aspekt, na tratiach v rôznych regiónoch budú jazdiť noví dopravcovia, čo ukončí význam pojmu národný dopravca. „Každý vysúťažený celok tratí bude mať toho svojho dopravcu, ktorý vyhrá s najlepšou ponukou služieb,“ uzavrel Ondrůj.
Príprava súťaže na úseku Košice – Moldava nad Bodvou
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) oznámilo, že pripravuje súťaž na osobnú regionálnu železničnú dopravu na traťovom úseku Košice – Moldava nad Bodvou (31 kilometrov). Zmluva s prevádzkovateľom by mala byť uzavretá na desať rokov s účinnosťou od 1. januára 2022.
Potrebné je dobudovať elektrifikáciu časti uvedeného úseku od Hanisky pri Košiciach do Moldavy nad Bodvou asi v dĺžke dvadsať kilometrov. To sa podľa rezortu dopravy predpokladá v prvej polovici roku 2021 v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Po oznámení o súťaži na trati Žilina – Rajec zverejnia ďalšie trate
Po oznámení o príprave súťaže na regionálnej trati Žilina – Rajec majú byť ďalšie trate zverejnené v najbližších mesiacoch s tým, aby sa mohli začať súťažiť už v budúcom roku. Ministerstvo potvrdilo, že v lete pripravuje aj oznámenie o súťaži na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Zmluva s RegioJet-om o prevádzke osobnej prepravy na tejto trase totiž uplynie koncom roku 2020.