Príprava a výstavba systému elektronického výberu mýta na Slovensku pre motorové vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony pred desiatimi rokmi trvala približne jeden rok.
A to od podpisu zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. (NDS) a spoločnosťou SkyToll, a. s., o poskytovaní Komplexnej služby elektronického výberu mýta v januári 2009 do sprevádzkovania mýtneho systému v januári 2010.
SkyToll ako prevádzkovateľ systému začal s výstavbou prvej zo šiestich kontrolných mýtnych brán na diaľniciach a rýchlostných cestách pred desiatimi rokmi, 27. septembra 2009, pri Bratislave v rámci prípravy na sprevádzkovanie celého systému.
Mýtne incidenty
Kontrolu výberu mýta zabezpečuje SkyToll v súčinnosti s mýtnou políciou. Pevné a prenosné prícestné kontrolné brány pomocou nainštalovanej technológie dokážu preveriť technické údaje vozidla a porovnať ich s registračnými údajmi vozidla v centrálnom informačnom systéme, ako aj správne nastavenie palubnej jednotky.
Podozrivé zistenia, tzv. mýtne incidenty, zachytené kontrolnými bránami sa automaticky odosielajú do centrálneho dohľadového pracoviska, kde ich spracujú, zatriedia a opätovne overia. Potvrdené incidenty preklasifikujú na mýtne priestupky a následne ich riešia podľa zákona.
Slovensko prichádza o milióny eur ročne na mýte a e-známkach
„Samotnému spusteniu ešte podľa požiadaviek NDS predchádzalo 28-dňové testovanie systému, takže na jeho samotné vybudovanie sme mali k dispozícii jedenásť mesiacov. Systém sa do prevádzky spúšťal na deň presne, teda 1. januára 2010 a v zmluvou stanovenom rozsahu 2 370 kilometrov,“ uviedol pre agentúru SITA manažér pre komunikačnú stratégiu a PR spoločnosti SkyToll Anton Bódis.
Napríklad, v Nemecku meškalo začatie prevádzky mýtneho systému oproti určenému termínu šestnásť mesiacov, vo Francúzsku pätnásť mesiacov.
„V Českej republike sa síce prevádzka začala v stanovený deň, ale nie na tendrom požadovaných 2 100 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ale iba na 1 019 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Vytendrované cesty I. triedy Kapsch dokázal spoplatniť asi na 25 percent s ročným sklzom,“ upozornil Bódis.
Registráciu si nechávali na poslednú chvíľu
Jedným z problémov po sprevádzkovaní mýtneho systému na Slovensku bol podľa SkyToll-u prístup prevádzkovateľov vozidiel k registrácii do systému.
„Nechávali si ju na poslednú chvíľu, hlavne prevádzkovatelia zo zahraničia, čo spôsobilo dlhé čakacie lehoty a kolóny kamiónov na hraničných priechodoch. Nebolo by k tomu došlo, keby viacerí prevádzkovatelia reagovali včas a využili možnosť predregistrácie,“ pripomenul Bódis.
V Komárne odklonili dopravu pre kamióny, chcú znížiť zaťaženie Vážskeho mosta
Spomenul to aj preto, že v ČR od 1. decembra 2019 prechádzajú na nový systém elektronického výberu mýta a je to spojené s preregistrovaním vozidiel z existujúceho do nového systému.
„Takže čím viac prevádzkovateľov sa do nového systému zaregistruje pred týmto dátumom (predregistrácia sa začala 22. septembra), tým viac ich bude môcť jazdiť bez komplikácií po českej sieti spoplatnených ciest aj od 1. decembra tohto roku,“ podotkol Bódis.
Sieť vymedzených úsekov rozšírili
Najväčšími zmenami v prevádzke mýtneho systému bolo rozšírenie siete vymedzených úsekov ciest na vyše 17 700 km, prerozdelenie emisných tried s dopadom na sadzby mýta hradené dopravcami, či zavedenie systému množstevných zliav a zavedenie inštitútu objektívnej zodpovednosti, ktorý zvýšil efektívnosť výberu mýta.
„Všetky tieto zmeny začali fungovať od 1. marca 2014. Ale ešte v roku 2010, po spustení systému do prevádzky, SkyToll na základe požiadavky NDS robil úpravy geomodelu, teda menil parametre vymedzených úsekov ciest, aby zodpovedali predstave dopravcov na tzv. spravodlivé mýto,“ priblížil Bódis.
Počet úsekov tak vzrástol, mýto sa platí po prejdení celého vymedzeného úseku, čo v konečnom dôsledku malo dopad na výšku výberu mýta.