Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 vyčerpal z prostriedkov Európskej únie a domáceho spolufinancovania 8,35 % z celkovej alokácie. Čerpanie v uvedenom programe tak predstavuje 60 % využitia všetkých operačných programov na Slovensku.
Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) je najúspešnejším programom z hľadiska čerpania európskych prostriedkov. Na projekty v oblasti dopravy a informatizácie bolo doteraz investovaných zo zdrojov EÚ spolu s domácim spolufinancovaním 387,65 mil. eur, čo je 8,35 % z celkovej alokácie.
Ako v utorok informovalo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré je riadiacim orgánom OPII, čerpanie v uvedenom programe tak predstavuje 60 % využitia všetkých operačných programov na Slovensku. V programe je zazmluvnených spolu 948,27 mil. eur, čiže 20,5 % z celkovej alokácie.
Minister dopravy Árpád Érsek považuje účelné čerpanie európskej pomoci za svoju prioritu a za jeden z hlavných nástrojov na modernizáciu regiónov, rast zamestnanosti a konkurencieschopnosti Slovenska. „V roku 2016 sa nám na ministerstve dopravy podarilo v ročnom predstihu vyčerpať záväzok čerpania voči Európskej komisii v zmysle pravidla n+3,“ povedal minister. Záväzok na rok 2014, prvý rok nového programového obdobia, bolo potrebné vyčerpať do 31. decembra budúceho roku.
Okrem fázovaných diaľničných projektov bežia aj nové projekty
„Okrem fázovaných diaľničných projektov, ktoré sa začali ešte v predchádzajúcom operačnom programe, sa nám tento rok podarilo rozbehnúť aj nové významné projekty, ktoré budú zvyšovať zazmluvnenie a čerpanie v budúcom roku,“ uviedol Érsek. Ide o výstavbu diaľničných úsekov D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ako aj o veľký projekt modernizácie električkových tratí v Košiciach a projekt modernizácie železničnej trate v úseku Púchov – Považská Teplá.
Európska komisia v septembri schválila prvý veľký projekt (v hodnote nad 75 mil. eur) v rámci OPII. Ide o druhú fázu výstavby diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Projekt výstavby D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno zase získal ako druhý dopravný projekt v EÚ nezávislé hodnotenie kvality od technických poradcov Európskej únie Jaspers. Získaním tohto certifikátu sa výrazne skracuje schvaľovacia procedúra v Európskej komisii.
„Za najdôležitejšie z hľadiska implementácie operačného programu je možné pokladať vyhlásenie vyzvaní pre prijímateľov už na celú 4,5-miliardovú alokáciu. Procesy sú nastavené na plynulé kontrahovanie a čerpanie financií na jednotlivé projekty tak, aby ministerstvo dopravy eliminovalo nárazové dočerpávanie alokácie na konci programového obdobia,“ priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.