Národná dopravná autorita (NADA) vyhlásila verejné obstarávanie na vytvorenie mobilnej aplikácie na nákup jednotného cestovného lístka na viaceré druhy verejnej dopravy. Investičné náklady na projekt sa odhadujú na 21,9 mil. eur, spolu s prevádzkou a podpornými aktivitami môžu dosiahnuť 44,5 mil. eur za 10 rokov.
Zjednotenie taríf
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) projekt pôvodne hodnotil v júli 2024. Podľa neho na zjednodušenie cestovania je potrebné zjednotiť tarify dohodou so samosprávnymi krajmi ako objednávateľmi regionálnej dopravy. V praxi si tak cestujúci bude môcť vybrať, či pôjde z bodu A do bodu B vlakom, MHD alebo autobusom podľa rýchlosti a kvality, keďže bude jeden lístok na celé spojenie. V tomto smere sa zatiaľ posun neudial.
Cestovné v Banskobystrickej autobusovej doprave zdražie približne o desať percent, cena predplatných lístkov zostane však výhodnejšia
ÚHP preto odporúča prioritne sa zamerať na prípravu a schválenie vyhlášky, ktorá v spolupráci s krajmi nastaví pravidlá jednotných taríf. Bez toho budú stále rôzne ceny na tú istú trasu, ľuďom sa nezjednoduší cestovanie a nenaplnia sa ani ciele Plán obnovy a odolnosti SR. Samotná aplikácia teda nestačí.
Upravenie výdavkov
Víťaznú ponuku útvar odporúča porovnať s podobnými aplikáciami na trhu, aké má napríklad Banskobystrický samosprávny kraj alebo Žilinský samosprávny kraj a namiesto vývoja využiť hotovú aplikáciu. Hoci má tento projekt širší záber, dá sa vychádzať z hotových riešení. Tie by mohli priniesť časovú aj finančnú úsporu, keďže náklady na vytvorenie aplikácie nerastú priamoúmerne s počtom zapojených dopravcov či cestujúcich.
Cyklokoalícia kritizuje zdražovanie v bratislavskej MHD, cena najpoužívanejšieho lístka bude vyššia o 10 percent
Útvar odporúča tiež upraviť výdavky na riadenie projektu a jeho publicitu na úroveň podobných štátnych IT projektov. Teraz tvoria tieto náklady 28 % projektu a bežne sú okolo 7 %. Po úprave by úspora dosiahla 4,7 mil. eur. Ďalšie potenciálne úspory sú na prevádzke systému (0,6 mil. eur ročne).