Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) odporúča pripravovať variant výstavby obchvatu Porúbky a Lietavskej Lúčky pri Žiline na ceste prvej triedy I/64 o päť rokov skôr.
Prináša benefity a dopravnú situáciu rieši komplexne. „Projekt preto navrhujeme zaradiť do investičného plánu výstavby cestných investícií alebo do zoznamu rezervných projektov,“ informoval v piatok ÚHP.
Zníženie stavebných nákladov
Analytici zároveň navrhujú znížiť odhad stavebných nákladov projektu optimalizáciou jednotkových cien o 15,2 mil. eur na 48,8 mil. eur aj so zohľadnením aktuálneho vývoja cien stavebných materiálov.
Odporúčajú prehodnotiť nahradenie okružnej križovatky pri Slnečných Skalách stykovou križovatkou v tvare T, ktorá by znížila časovú stratu a spotrebu paliva na hlavnom ťahu.
Aktualizácia štúdie
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) pripravilo aktualizáciu štúdie cesty I/64 Topoľčany – Žilina pre úsek Porúbka – Lietavská Lúčka. Cieľom je odstrániť dopravné zápchy na južnom vstupe do Žiliny a dosiahnuť čas prejazdu pod 10 minút oproti súčasným takmer 14 minútam.
V štúdii posudzuje dva varianty s nákladmi 37,7 mil. eur a 72,7 mil. eur – prvý zahŕňa obchvat Porúbky a Lietavskej Lúčky, druhý iba Lietavskej Lúčky. „Oba varianty napĺňajú zadefinovaný cieľ projektu, keďže sa priemerný čas prejazdu počas dopravnej špičky zníži na 8,5 minúty,“ uviedol ÚHP.
Oprava modelu a nedostatkov
Útvar hodnoty za peniaze pripravil hodnotenie štúdie cesty I/64 Topoľčany – Žilina v roku 2020 s odporúčaniami na opravu modelu a nedostatkov analýzy nákladov a prínosov pred ďalšou prípravou projektu.
Variant A v dĺžke 3,8 kilometra zahŕňa obchvat Porúbky aj Lietavskej Lúčky a vychádza z pôvodnej dokumentácie k južnému privádzaču diaľnice D1. Variant B v dĺžke 1,6 kilometra predstavuje skrátenú verziu variantu A, bez obchvatu Porúbky.
„Variant A má už pripravenú dokumentáciu pre stavebné povolenie, variant B je len na začiatku projektovej prípravy. Štúdia odporúča realizáciu variantu A,“ priblížil ÚHP. Štúdia sa zaoberá aj analýzou verejnej dopravy (železničnou aj cyklistickou) na trase Rajec – Žilina. Z hľadiska spoločenskej návratnosti však táto analýza nemá vplyv na výber potrebného cestného riešenia.