Dopravný podnik Bratislava, a. s. (DPB) informoval o novom trasovaní liniek, ktoré počíta s ďalšou etapou modernizácie karloveskej radiály a rekonštrukciami na Záhumeniciach, Blumentáli a Americkom námestí v budúcom roku. Zmeny začnú platiť od 19. decembra 2019. Električky, ktoré obsluhujú Karlovu Ves a Raču, budú jazdiť častejšie ako metro, interval sa skrátil na 2 minúty.
Nové trasovanie liniek v Bratislave
Linka 1: Hlavná stanica – Obchodná – Námestie SNP – Nám. Ľ. Štúra – Šafárikovo nám. – Námestie SNP – Obchodná – Hlavná stanica
Linka 3: Petržalka – Šafárikovo nám. – Špitálska – Blumentál – Račianske mýto – ŽST Vinohrady – Rača
Linka 4: Karlova Ves – Most SNP – Šafárikovo nám./SND – Špitálska – Trnavské mýto – ŽST Nové Mesto / Zlaté Piesky (každý druhý spoj). Po spustení električiek až do Dúbravky bude linka predĺžená na konečnú Pri kríži.
Posilová linka 7 len v pracovné dní: Hlavná stanica – Blumentál – Račianske mýto – ŽST Vinohrady – Rača (poobede budú spoje končiť na ŽST Vinohrady)
Linka 9: Karlova Ves – tunel – Obchodná – Blumentál – Trnavské mýto – Ružinov
Všetky linky budú mať rovnaký interval 4 minúty v rannej a poobednej špičke, 5 minút v tzv. sedle, teda medzi špičkami a 7,5 minúty počas víkendov. Doteraz sa napríklad v Dúbravke na spoj čakalo až 6 minút v špičke a cez víkendy 9 minút.
Úseky, v ktorých jazdia dve električkové línky (4+9 a 3+7, resp. centrum mesta) budú v špičke obslúžené v intervale iba 2 minúty.
Schéma električkových liniek je dostupná na stiahnutie pod týmto odkazom. Schéma celej siete bratislavskej MHD je dostupná na stiahnutie pod týmto odkazom.
Nové názvy zastávok v Karlovke a Dúbravke
V súvislosti so spustením premávky prichádza ku zmenám názvov niektorých zastávok, ktoré tak budú lepšie reflektovať zaužívané označenia lokalít.
Zastávka Damborského sa mení na Záluhy
zastávka Karlova Ves sa mení na Kútiky
zastávka Miestny úrad Karlova Ves sa mení na Námestie svätého Františka
a tiež sa tento týždeň zmení názov zastávky Polus City Center na Miestny úrad (MiÚ) Nové Mesto.
Ako bude verejnosť cestovať?
Karlovu Ves po novom obslúžia linky 4 a 9, ktoré tak zabezpečia priame a dvakrát častejšie spojenie s významnými prestupnými bodmi Most SNP, Trnavské mýto, Šafárikovo námestie či Blumentál.
Linka 4 bude po otvorení trate do Dúbravky predĺžená na konečnú Pri kríži. Linka 9 bude premávať po zastávku Karlova Ves, po novom premenovanú na Kútiky. Zmeny sa však dotknú všetkých električkových liniek.
Pri cestovaní električkami medzi ľubovoľnými dvomi zastávkami bude potrebný maximálne jeden prestup.
Definitívna podoba linkového vedenia v hlavnom meste bude stanovená až po ukončení 3. a 4. etapy modernizácie karloveskej radiály. Až následne sa budú vyhodnocovať skúsenosti a spokojnosť s organizáciou MHD počas jej jednotlivých etáp.
Posilnená prepravná kapacita
Oproti dnešnému výlukovému stavu navyše dôjde k výraznému navýšeniu prepravnej kapacity na úplne všetkých električkových radiálach, a to od 25 % až do 100 %.
„Električková doprava je pre Bratislavu absolútne kľúčová. Cestujúcim prináša najväčší komfort cestovania a je najspoľahlivejšia. Odteraz verejnosti ponúkame atraktívny interval už od dvoch minút, ktorý cestujúci určite ocenia,” uviedol Martin Rybanský predseda predstavenstva dopravného podniku.
Napriek menšiemu počtu liniek sa prepravná kapacita naopak výrazne navýši. Na linkách z Karlovej Vsi na nábrežie či z Hlavnej stanice do centra mesta, sa oproti nedávnemu stavu napríklad zvyšuje počet spojov na dvojnásobok.
„Keďže na vybraných tratiach budú jazdiť dve linky, znamená to, že na spoj prakticky nebude potrebné dobiehať, lebo o chvíľu príde ďalší. Oproti súčasnosti nasadíme do premávky až o 10 % viac električiek,” doplnil predseda.
Samotný prejazd Karlovou Vsou sa zrýchli, električky tu budú jazdiť častejšie ako metro v zahraničí, ráno aj poobede každé dve minúty. Aj v prípade, ak cestujúci bude musieť prestúpiť, vďaka rýchlejším električkám a kratšiemu čakaniu na spoj, bude jeho cesta rýchlejšia než doposiaľ.
K posilneniu kapacity prichádza aj v Rači, Ružinove, Petržalke či na Vajnorskej ulici. Interval v poobednej špičke sa skracuje z 5 minút iba na 4 minúty, čo predstavuje nárast kapacity až o 25 %.
Pribudne aj náhradná autobusová doprava do Dúbravky
Na základe množstva podnetov od cestujúcich o posilnení náhradnej autobusovej dopravy, sa DPB rozhodlo pridať viac liniek X5 medzi Borskou a obratiskom Pri kríži. Zároveň sa vo vybraných časoch skráti interval na polovicu a autobusy do Dúbravky budú jazdiť každé 4 minúty.
Večer a cez víkendy bude koordinovaná s električkovou linkou 4, aby ku/od každého spoja električky linky 4 išiel autobus náhradnej dopravy z/do Dúbravky.
Tento interval bude prispôsobený aj časovému harmonogramu náhradných vozidiel tak, aby sa cestujúci mohli presunúť na zástavku autobusu, kde bude pristavovať ďalší spoj linky X5.
Dôvodom zmien je plánovaná výluka v Rači
Dôvodom zmien je naplánovaná výluka v Rači na jar budúceho roka. Dopravný podnik chcel predísť ďalším zmenám v preprave a tak zmeny zaviedol už dnes. Výluka v mestskej časti je zároveň dôvodom prečo sa neobnovila električková linka číslo 5.