V porovnaní prvým štvrťrokom vlaňajška príjmy z predaja diaľničných známok vzrástli o 3 mil. eur, resp. o 7,2 %. V prvom kvartáli sa zároveň predalo 1,528 milióna diaľničných známok, čo je medziročne viac o 7,1 %.
BRATISLAVA – Príjmy z predaja elektronických diaľničných známok (eDZ) v prvom štvrťroku tohto roka dosiahli takmer 44,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (53,5 mil. eur vrátane DPH). V porovnaní s tým istým obdobím vlaňajška to predstavuje nárast o 3 mil. eur, resp. o 7,2 %. Ako v stredu informovala Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS), v prvom kvartáli sa zároveň predalo 1,528 milióna diaľničných známok, čo je medziročne viac o 7,1 %.
Takmer tretinu známok kúpili zahraniční vodiči
„V predaji vedú ročné elektronické diaľničné známky s viac ako 946,8 tis. predanými kusmi, za nimi sú desaťdňové známky (504,2 tis. kusov) a nakoniec tridsaťdňové známky (76,8 tis. kusov),“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Domáci vodiči si v prvom štvrťroku zakúpili 1,056 milióna diaľničných známok (69,1 % z celkového predaja) a zahraniční vodiči 471,9 tisíca známok (30,9 %).
V prvom mesiaci roka sa stále predáva najviac známok
Najviac diaľničných známok sa tradične predalo v januári. „Tento vývoj sa pravidelne opakuje od začiatku predaja diaľničných známok vplyvom pravidelnej novej emisie ročných diaľničných známok a rovnako aj vplyvom zimného dovolenkového obdobia. Ďalší nárast sa očakáva v čase letných prázdnin, a to najmä pri predaji krátkodobých, najmä desaťdňových známok,“ priblížila Michalová.
Naďalej prevláda nákup na obchodných miestach
V prvom štvrťroku prevládal medzi motoristami naďalej nákup diaľničných známok na obchodných miestach (912,25 tis. kusov – 59,7 %), nasleduje nákup cez web (samostatne a hromadne 517,75 tis. kusov – 33,9 %). „Takýto spôsob predaja eDZ tvorí viac ako 93 %. Ostatný percentuálny podiel tvoria internetový predaj na objednávku, predaj cez mobilnú aplikáciu a mýtomaty,“ dodala Michalová.
Príjmy vlani dosiahli takmer 73 miliónov eur bez DPH
NDS v minulom roku predala 4,3 milióna elektronických diaľničných známok v hodnote vyše 72,6 mil. eur bez DPH (87,1 mil. eur s DPH). Príjmy z ich predaja tak vlani vzrástli medziročne o 7,3 %. Najväčšie príjmy boli opäť z predaja ročných diaľničných známok, a to vo výške 43,7 mil. eur bez DPH a tvorili 60 % z celkových príjmov. Najsilnejšími mesiacmi z hľadiska výnosov boli tradične ako každý rok január a čiastočne aj február.