Národná diaľničná spoločnosť informovala, že v minulom roku bola uvedená úroveň príjmov dosiahnutá až v októbri. Za sedem mesiacov toto roka sa predalo viac ako 2,5 milióna kusov elektronických diaľničných známok.
Príjmy z predaja elektronických diaľničných známok pre osobné vozidlá do 3,5 tony v júli prekonali 65 mil. eur. V minulom roku bola táto úroveň dosiahnutá až v októbri. Celkovo sa do konca júla predalo viac ako 2,5 milióna e-známok. Ako v pondelok informovala Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS), najvyšší predaj od začiatku tohto roka je v kategórii ročných e-známok s približne 950 tisíc kusmi. Za sedem mesiacov uplynulého roka sa predalo približne 808 tisíc ročných diaľničných nálepiek. Zhruba 88 % majiteľov ročných e-známok jazdí na autách so slovenskými značkami. Viac ako 30 % zákazníkov si pred jazdou po diaľnici zakúpi e-známku cez web či mobilnú aplikáciu.
„Do konca júla bolo predaných zhruba 1,6 milióna kusov krátkodobých e-známok. Z týchto 10-dňových a 30-dňových e-známok pre osobné vozidlá a prívesné vozíky bolo pre zahraničné vozidlá nakúpených asi 1 050 000 e-známok, čiže zhruba 67 % z ich celkového množstva. Vlani sa počas rovnakého obdobia predalo 1,38 milióna kusov krátkodobých diaľničných nálepiek. Cudzinci preferujú pri kúpe e-známky predajné miesta, teda väčšinou čerpacie stanice,“ priblížila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Štát na e-známkach ušetrí viac ako polovicu nákladov oproti nálepkám
Motoristi môžu kúpiť e-známku aj na informačno-predajných miestach NDS na diaľničných hraničných priechodoch v Brodskom, Čunove a Jarovciach. Tieto miesta sú diaľničnou vstupnou bránou na Slovensko. V počte predaných e-známok sa informačno-predajné miesta umiestnili v top trojke zo všetkých vyše dvesto predajných miest. Predajné miesta na diaľničných hraničných priechodoch v Brodskom a v Čunove, ako aj v Jarovciach (otvorené na konci júna) predali do konca júla vyše dvestotisíc e-známok, čo sú príjmy za vyše 2,3 mil. eur.
Koniec „papierovej filatelistiky“ a nástup elektronizácie podľa diaľničiarov nepriniesol komfort a pohodlie len motoristom. „Štát nástupom e-známky ušetrí na tomto systéme ročne viac ako polovicu nákladov v porovnaní s klasickými diaľničnými nálepkami. Minulosťou sú totiž náklady na distribúciu a tlač nálepiek, ktoré boli vo výške 6,6 % z výnosov z predaja diaľničných nálepiek, za rok 2015 predstavovali 3,9 mil. eur. Po novom sú náklady za poskytovanie služby e-známky vo výške 2,78 % z príjmov z predaja diaľničných známok,“ uviedla Michalová. Ak by sa na objem predaja z vlaňajška vzťahovala súčasná cena za poskytovanie služby predaja e-známok, náklady by boli 1,6 mil. eur.
SkyToll dostáva z príjmov z predaja známok 2,78 percenta
Poskytovateľom služby výberu a evidencie úhrady diaľničných známok elektronickou formou je mýtna spoločnosť SkyToll, a. s.. Na základe zmluvy zo 4. septembra 2015 zodpovedá za návrh, vybudovanie, financovanie a prevádzku služby počas 67 mesiacov trvania zmluvného vzťahu, teda päť rokov a sedem mesiacov. NDS uhrádza spoločnosti SkyToll za poskytovanie služby 2,78 % z príjmov z predaja diaľničných známok. Náklady na zavedenie systému e-známok začiatkom tohto roka boli pre NDS nulové.
NDS prevádzkuje vlastný kontrolný mechanizmus zložený z kamerového systému a špeciálnych mobilných hliadok. Vyhodnocuje, či dané vozidlo pohybujúce sa po spoplatnenej diaľničnej infraštruktúre má alebo nemá uhradenú e-známku. Predpokladaná výška celkovej investície na kontrolný systém je 3 mil. eur. Ročné prevádzkové náklady sú odhadované na úrovni 300 tis. eur, najmä na pohonné látky, energie, dátovo-komunikačné spojenia, servis a údržbu kamier a servis vozidiel.
„Zavedenie kontrolného systému umožnilo preveriť výrazne vyššie množstvo vozidiel – jediná kamera je schopná skontrolovať 90 % dopravného prúdu na danom mieste. Disciplína vodičov sa zavedením e-známky zvýšila. Vyplýva to z vysokého nárastu príjmov z predaja e-známok, ktoré sa použijú na skvalitnenie diaľničnej infraštruktúry,“ poznamenala Michalová.