„Veľa z týchto úspechov sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že veľmi efektívne čerpáme európske peniaze,“ konštatoval minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.
Vyriešenie viacerých kritických problémov na diaľničných úsekoch, ale aj rozbehnutie prípravy nových diaľnic a rýchlostných ciest vyzdvihol Arpád Érsek na hodnotení svojho dvojročného pôsobenia vo funkcii ministra dopravy a výstavby SR. Ako ďalej uviedol vo štvrtok na brífingu v Šahách, sústredil sa tiež na opravu ciest I. triedy, či postupné zlepšovanie situácie vo vlakoch, kde sa historicky zanedbali investície.
V rámci diaľnic a rýchlostných ciest pribudlo podľa ministra dopravy počas posledných dvoch rokov 37 kilometrov nových úsekov a naštartovala sa výstavba približne 28 kilometrov. „Rok 2018 je rokom súťaží na viac ako 31 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest,“ povedal Érsek. Doplnil, že celkom za dva roky naštartovali súťaže na viac ako dvesto kilometrov. Vo výstavbe je v súčasnosti viac ako 150 kilometrov tohto typu ciest.
Najväčšie problémy, ktoré musel minister riešiť, boli výstavba tunela Čebrať na diaľnici D1 na Liptove, chýbajúce stavebné povolenia na D4-R7 v okolí Bratislavy alebo chýbajúca EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) pri výstavbe obchvatu Prešova na D1.
Na cesty prvej triedy išlo 220 miliónov eur
„Najväčších 35 dokončených projektov ciest prvej triedy stálo viac ako 220 miliónov eur a pracujeme na príprave ďalších viac ako 170 projektov za 700 miliónov eur,“ informoval minister Érsek o cestách prvej triedy, kde je aktuálne aj 34 rozostavaných projektov v hodnote presahujúcej 270 miliónov eur. Vyzdvihol ďalej realizáciu významných stavieb ako kompletná rekonštrukcia ciest v okolí strategického parku Nitra, most a obchvat v Komárne a ďalšie projekty.
Pribudlo vyše osemdesiat vlakových spojov
Podľa ministra dopravy sa podarilo pridať nové vlakové spojenia nielen do okolia Bratislavy, ale aj na východné Slovensko. „Celkom pribudlo viac ako 80 nových spojov a počet platiacich cestujúcich vzrástol o viac ako 40 percent,“ zhodnotil Érsek a dodal, že „na Slovensku už síce jazdia vlaky 160-kilometrovou rýchlosťou, ale trate je nutné naďalej modernizovať“.
Súčasne sa postupne obnovuje aj vozňový park ZSSK, pričom len do nových vlakov investujú viac ako 347 miliónov eur. V okolí Banskej Bystrice podľa ministra pribudne 21 úplne nových dieselových strojov a v okolí Žiliny 25 úplne nových elektrických súprav. V tomto aj nasledujúcom roku navyše stúpne dotácia pre Železnice SR.
Príprava rozhodnutia o bratislavskom letisku
V leteckej doprave len za dva roky vzrástol počet vybavených cestujúcich na bratislavskom letisku o viac ako 500-tisíc. „V prípade tohto letiska budeme rozhodovať, či vyhlásime tender na koncesionára, ktorý by dostal letisko na tridsať rokov do prenájmu,“ uviedol Érsek. Dodal, že letisko má ešte 50 miliónov eur dlhov, ktoré musí splácať.
„Veľa z týchto úspechov sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že veľmi efektívne čerpáme európske peniaze,“ konštatoval minister. Operačný program Integrovaná infraštruktúra je najúspešnejším operačným programom na Slovensku a len za posledné dva roky sa čerpanie zvýšilo o takmer miliardu eur.
Nižšie pokuty za technickú kontrolu áut
Ministerstvo okrem toho presadilo niekoľko zmien v legislatíve. Znižovali pokuty za STK, nemenili výšku spoplatnenia diaľnic a rýchlostných ciest. Okrem toho v rezorte dopravy intenzívne pracujú na príprave nového stavebného zákona, ktorý by mal byť hotový a predložený do medzirezortného pripomienkového konania na jeseň tohto roku. „Pripravujeme aj pilotný projekt na zvýšenie rýchlosti na diaľniciach na 140 km za hodinu, o čom som hovoril aj s ministrom dopravy Českej republiky,“ prezradil minister na záver.