Preprava cestujúcich zaznamenáva výrazné výpadky, nákladná doprava je na tom lepšie

Osobná preprava v minulosti dosahovala stabilne 690 až 700 miliónov cestujúcich ročne.
Autobus, doprava Od nedele budú prímestské autobusy v kraji jazdiť podľa nových cestovných poriadkov
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Cestná a železničná doprava naďalej pociťuje vplyv koronakrízy, a to napriek jej zmierneniu. Výkony v oboch druhoch dopravy sa síce zotavujú z krízových mesiacov a dobiehajú výsledky z predchádzajúcich rokov, preprava cestujúcich stále zaznamenáva výrazné výpadky.

Hospodárskym výsledkom dopravných firiem však pomáha mierny pokles zamestnanosti a priemerných miezd.

Pokles o sto miliónov

Informoval o tom tento týždeň analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák s tým, že v dôsledku koronakrízy v prvom polroku 2020 klesol počet prepravených osôb o 100 miliónov oproti zvyčajným úrovniam z predchádzajúcich rokov.

Osobná preprava v minulosti dosahovala stabilne 690 až 700 miliónov cestujúcich ročne. Najväčší medziročný prepad bol v apríli, a to o 60 %, v máji sa zmiernil zhruba na 50 % a v júni asi na tretinu.

„Najvýraznejší prepad zaznamenala železničná doprava, kde v apríli medziročne poklesol počet cestujúcich až o tri štvrtiny. Výrazne nižšie prepady zaznamenala cestná doprava, vrátane MHD, kde boli výkony v najhoršom období (v apríli) medziročne nižšie o 58 %,“ uviedol Horňák.

Tlak na verejné rozpočty

Napriek korekcii v závere prvého polroka bol medziročný rozdiel stále výrazný. „Počty cestujúcich v cestnej doprave sú násobne vyššie ako v železničnej doprave, a preto výsledok odvetvia najviac ovplyvňuje práve tento druh prepravy,“ podotkol analytik.

Výrazná medzera v preprave osôb môže v najbližších mesiacoch spôsobiť tlak na verejné rozpočty.

Časť dopravných podnikov totiž vlastnia subjekty verejnej správy (napríklad MHD a železnice) alebo ich výkony významne dotujú (napríklad samosprávne kraje prímestskú autobusovú dopravu).

„Udržanie spojov aj na menej rentabilných trasách, najmä v čase takéhoto výpadku, bude vyžadovať vyššie príspevky a spôsobovať dodatočnú záťaž na verejné rozpočty,“ upozornil Horňák.

Nákladná doprava zmiernila výpadok

Nákladná doprava zaznamenala rádovo menší pokles oproti osobnej preprave, a to napriek výrazným obmedzeniam, napríklad na hraničných priechodoch.„Pokles výkonov tiež súvisí s obmedzením výroby firiem,“ poznamenal Horňák.

Najvyšší výpadok v nákladnej doprave bol tiež v apríli, avšak v júni sa celkový výsledok zmiernil najmä zlepšením cestnej nákladnej dopravy.

Zamestnanosť v oblasti dopravy v júni medziročne klesla o 0,9 %, keď zamestnancov stratili najmä skladové a pomocné činnosti v doprave. Naopak, prírastok zaznamenali poštové a kuriérske služby.

Pokles priemerných miezd

„Dôvodom je, že po zatvorení predajní sa kúpna sila presunula do online obchodov, a práve poštové a kuriérske služby z tejto situácia profitovali. S tým súvisí aj nárast priemernej mzdy v tejto oblasti, v júni medziročne o takmer 11 %,“ priblížil Horňák.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Ostatné sledované oblasti dopravy evidovali pokles priemerných miezd najmä pre nižší počet odpracovaných hodín, nadčasov či čerpanie pandemickej práceneschopnosti.

Viac k osobe: Matej Horňák
Firmy a inštitúcie: Slovenská sporiteľňa