Iniciatíva stredné Slovensko (ISS) zásadne nesúhlasí so štúdiou ministerstva dopravy už končiacej vlády. Tá konštatuje, že severojužné prepojenie Slovenska z R1 rýchlostnou cestou na D1 sa nebude realizovať a je navrhnuté vyškrtnúť ho zo siete TEN-T koridorov.
Štúdia nie je objektívna
Na pondelkovom brífingu to uviedol predseda ISS a primátor Banskej Bystrice Ján Nosko po online stretnutí členov združenia, ku ktorému sa pridal aj predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter. Spoločne sa so svojimi požiadavkami na opätovné prehodnotenie chcú obrátiť na nového ministra dopravy.
„My túto štúdiu považujeme za neobjektívnu, sú tam nepomenovaní autori, čiže z nášho pohľadu je absolútne neobjektívna. Myslíme si, a teda budeme po pondelkovom online rokovaní požadovať po novej vláde SR, po ministerstve dopravy, aby sme sa s ňou mohli stretnúť, aby sme presadili tú našu požiadavku, ktorá je absolútne legitímna, nakoľko sa tento región posunutím prepojenia cez R3 stane ľudoprázdnym, investori nebudú mať záujem v tomto regióne investovať,“ objasnil primátor mesta pod Urpínom.
R1 v križovatke Žarnovica je čiastočne uzavretá, dôvodom je oprava vozovky
„Myslíme si, že aj ekonomická návratnosť nebola posúdená objektívne a budeme požadovať buď novú štúdiu, alebo akceptovanie štúdie, ktorá bola spracovaná v roku 2021 Slovenskou akadémiou vied. Táto jednoznačne preukázala, že vybudovanie severojužného prepojenia, trasovanie cez Hiadeľské sedlo a spojenie Banskej Bystrice s Ružomberkom, má zásadný ekonomický benefit pre rozvoj tohto regiónu,“ dodal Nosko.
Zmena v plánoch výstavby
„Úplne ma šokovalo, keď som sa dočítal, že nepočítajú ani s dokončením prepojenia medzi Maďarskom a Poľskom cez Krupinu a navrhujú ho práve cez západné Slovensko cez Levice,“ uviedol župan Lunter, ktorý je presvedčený, že sa musí zásadne zmeniť prístup k tomu, ako sa plánuje výstavba veľkých investícií v cestách a železničnej doprave.
„Sme s primátorom Banskej Bystrice aj s ostatnými primátormi v našom kraji za jedno, že sa musí zásadne zmeniť prístup vlády k regionálnemu rozvoju a ku plánovaniu veľkých investícií,“ dodal predseda BBSK.
Prvá časť obchvatu Prešova na R4 odbremenila mesto o takmer osemsto kamiónov denne
V piatok 13. októbra zverejnilo Ministerstvo dopravy SR štúdiu stredoslovenského severojužného prepojenia medzi rýchlostnou cestou R1 alebo R3.
„Závery štúdie, ktoré odporúčajú vyriešiť stredoslovenské severojužné prepojenie koridorom vedeným prakticky cez západné Slovensko, nemôžeme za žiadnych okolností akceptovať. Štúdia spochybňuje prínosy stredoslovenského severojužného prepojenia rýchlostnou cestou R1. Na základe toho, že je výrazne konkurenčná pre prakticky západoslovenský koridor R3, navrhuje rezort dopravy jej úplné vyradenie z TEN-T koridorov a cestnej siete,“ konštatuje ISS.
mmm
Nedostatočná dopravná infraštruktúra na strednom Slovensku spojila primátorov a starostov, ktorí v máji 2017 založili otvorené združenie „Iniciatíva stredné Slovensko“.
Zrušenie alebo zmena dodatku k mýtu značne zníži náklady, podľa ministerstva financií je nevýhodný
Cieľom združenia je pravidelne upozorňovať kompetentných na problematické úseky a chýbajúcu cestnú sieť v stredoslovenskom regióne.
Za dôležité považujú cestné prepojenie severu s juhom Slovenska na trase Trstená – Dolný Kubín – Ružomberok – Banská Bystrica – Zvolen – Šahy.
Medzi priority ISS patrí aj liberalizácia železničnej dopravy na strednom Slovensku, čo by malo priniesť ďalšie zlepšenie v tejto oblasti.