Železničná spoločnosť Slovensko začala pilotnú prevádzku vynoveného internetového predaja a mobilnej aplikácie s názvom Ideme vlakom. Cestujúci by nový predajný systém lístkov mohli naplno začať využívať od jesene.
BRATISLAVA – Nakupovanie cestovných lístkov do vlakov štátneho osobného dopravcu by malo byť jednoduchšie. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) začala pilotnú prevádzku vynoveného internetového predaja a mobilnej aplikácie s názvom Ideme vlakom. Cestujúci by nový predajný systém lístkov mohli naplno začať využívať od jesene, budú si môcť zároveň vybrať miesto na sedenie vo vybraných rýchlikoch, čo bolo doteraz možné iba v expresných vlakoch InterCity.
„Zákazník bude mať k dispozícii plnú funkcionalitu nákupu pri prístupe z akéhokoľvek zariadenia v zrozumiteľnom a intuitívnom užívateľskom rozhraní,“ povedal podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný.
„Zásadnou zmenou prešlo celé užívateľské rozhranie. Po novom si, napríklad, cestujúci svoj zľavnený lístok zakúpi v menšom počte krokov a systém redukuje komplikácie pri výbere zliav jednoznačným zaradením do príslušnej vekovej kategórie a výberom preukazu na zľavu,“ uviedol Horný.
Základ pre rozvoj samoobslužných predajných systémov
Zamestnanci ZSSK skúšajú v ostrej prevádzke inovovaný e-shop a mobilnú aplikáciu Ideme vlakom pre operačný systém Android od 26. júna. Zámerom je doladiť prípadné nedostatky novej verzie predajného systému pred očakávaným začatím prevádzky pre verejnosť.
„Na rozšírení grafického výberu miesta vo vlakoch ZSSK intenzívne pracujeme, pričom prvá etapa nového e-shopu a mobilnej aplikácie je len základom pre rozvoj ďalších funkcionalít samoobslužných predajných systémov do budúcnosti,“ priblížil riaditeľ sekcie digitalizácie a rozvoja systémov ZSSK Milan Hric. „Vo finálnej fáze chceme zákazníkovi ponúknuť okrem možnosti nákupu aj komplexný informačný servis pri ceste vlakom vrátane doplnkových lifestyle služieb, na ktoré je dnešná generácia zvyknutá,“ dodal.
Komplexná príprava systémov predaja cestovných lístkov
Vývoj mobilnej aplikácie a nového responzívneho e-shopu sa týka komplexnej prípravy všetkých systémov, ktoré sú do predaja lístkov zapojené. Z tohto dôvodu bolo podľa železničného prepravcu potrebné vyriešiť implementáciu štandardného zabezpečeného rozhrania pre integráciu (API). Kým starý internetový predajný systém fungoval ako integrovaná súčasť predajného systému iKVC, mobilná aplikácia je samostatným predajným terminálom. Ten umožňuje urobiť predaj na základe obojsmernej komunikácie s iKVC až cez rozhranie pre integráciu.
Reštart vývoja novej aplikácie trval jeden a pol roka
„Tvorba nového e-shopu si vyžiadala rozsiahle architektonické zmeny a nastavenie procesov s tým spojených. Vnímame to ako dôležitú investíciu, nakoľko API nám v budúcnosti umožní prepojiť náš predajný systém s ďalšími aplikáciami a zákazníkom tak ponúkneme moderný vernostný program, ktorý bude priamo integrovaný do nákupného procesu,“ informoval riaditeľ sekcie informačných technológií ZSSK Richard Kujan.
Proces vývoja novej aplikácie podľa neho neúspešne prebiehal už od roku 2014 a znova ho reštartovali, no napriek tomu to trvalo jeden a po roka. „V tomto smere sme ale obmedzení nedokonalou konštrukciou systémov v ZSSK ešte z minulého storočia. V blízkej budúcnosti však plánujeme ďalšie významné zmeny,“ dodal Kujan. Podiel predaja cestovných dokladov cez internet v ZSSK sa z 1,45 % v roku 2013 zvýšil na 3,90 % v roku 2015, na 11,85 % v roku 2017 a na 16,86 % v tomto roku.