Pre štátne firmy podľa odborníka nie je dôležité, či sú alebo nie sú súčasťou verejnej správy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
dialnica
Foto: ilustračné, SITA/Alexandra Čunderlíková

Pre posudzovanie efektívnosti hospodárenia štátnych spoločností nie je dôležité, či sú alebo nie sú zaradené do rozpočtu verejnej správy. Ako pre agentúru SITA uviedol dopravný expert Miroslav Ivan, bývalý poslanec Národnej rady SR, každé zadlženie by aj tak musel v prípade nutnosti sanovať štát.

Všetky spoločnosti potrebujú schopných manažérov. Budúci minister dopravy bude musieť vyvinúť enormné úsilie, aby takých našiel,“ upozornil Ivan. Reagoval tak na návrh hnutia Sme rodina na vyčlenenie vybraných štátnych spoločností a organizácií v rámci ministerstva dopravy a výstavby z okruhu verejných financií, aby si mohli vo veľkom požičiavať na potrebné investície na diaľnice, cesty či železnice a nájomné byty. Tieto peniaze by neboli súčasťou verejného dlhu.

Potrebujú krízového manažéra

Hnutie Sme rodina navrhuje vyňať z okruhu verejných financií Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS), Slovenskú správu ciest (SSC), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) či Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB). Hnutie sa inšpirovalo Rakúskom, kde diaľničná spoločnosť Asfinag nie je súčasťou verejného sektora.

Každá z týchto spoločností (okrem ŠFRB – pozn. red.) prakticky potrebuje krízového manažéra. Musia fungovať na profesionálnej úrovni a spolu s ministrom musia byť dobre koordinovaný tím. Toto bude najvyššia výzva pre nového ministra,“ poznamenal Ivan s tým, že takých ľudí nie je ľahké nájsť. „Uvidíme, ako si s tým nový minister dopravy poradí,“ podotkol. Ivan bol v uplynulom volebnom období poslancom a tímlídrom pre dopravu za stranu Sloboda a Solidarita (SaS), po odchode z nej spolu s ďalšími kolegami začal pôsobiť v mimoparlamentnej Demokratickej strane.

Ekonomický odborník a predbežný kandidát Sme rodina na ministra dopravy a výstavby Štefan Holý poukázal na veľký modernizačný, resp. investičný dlh v infraštruktúre. „Ten predstavuje, napríklad, len na železnici sumu približne 15 miliárd eur, v oblasti výstavby diaľnic asi 18 miliárd eur, v oblasti opráv ciest I. až III. triedy 6 až 8 miliárd eur, v zdravotníctve okolo 6 miliárd eur, v školstve približne 6 miliárd eur,“ uviedol Holý k programu hnutia. Celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur. „Až preinvestovaním tejto čiastky budeme mať na Slovensku porovnateľnú infraštruktúru a vybavenie nemocníc či škôl na úrovni Rakúska alebo Belgicka. Na riešenie tejto otázky ani zďaleka nebudú stačiť eurofondy,“ dodal Holý.

Výnimka po zložitých rokovaniac

Plány Sme rodina na vyňatie štátnych firiem spod dlhovej brzdy a následné masívne financovanie formou PPP projektov považuje dočasne poverený predseda neparlamentného Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) Pavol Zajac za nereálne a populistické. „Európska komisia práve naopak pred niekoľkými rokmi vyžadovala, aby tieto firmy vlastnené štátom boli zahrnuté do celkového deficitu a štátneho dlhu. PPP projekty realizované na Slovensku (na R1 a D4/R7) dostali túto výnimku od Európskej komisie až po zložitých rokovaniach, pričom sú do celkovej zadlženosti postupne započítané jednotlivé ročné splátky,“ priblížil Zajac, ktorý sa dlhodobo špecializuje na dopravu.

Rakúska spoločnosť Asfinag, ktorú Sme rodina uvádza ako príklad pre Slovensko, je podľa Zajaca financovaná z predaja diaľničných známok pre osobné autá a z elektronického mýta pre nákladné autá. „Schopnosť financovať výstavbu a rekonštrukciu diaľnic z vlastných príjmov Asfinag je podmienená vysokými cenami za mýto, ktoré platia všetky nákladné autá jazdiace po rakúskych diaľniciach. Cena za mýtokilometer je v Rakúsku v priemere dvakrát vyššia ako na Slovensku alebo v Nemecku,“ dodal Zajac.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Miroslav IvanPavol ZajacŠtefan Holý
Firmy a inštitúcie KDH Kresťanskodemokratické hnutieNDS Národná diaľničná spoločnosťSme rodinaSSC Slovenská správa ciestŠtátny fond rozvoja bývaniaŽSR Železnice Slovenskej republikyZSSK Železničná spoločnosť Slovensko