Pre národného dopravcu je hlavnou výzvou nový grafikon, chce ním zvýšiť efektivitu vlakovej prevádzky

Rok 2023 bude podľa najazdených vlakových kilometrov rekordný, Železničná spoločnosť Slovensko plánuje odjazdiť cez 38 miliónov vlakokilometrov a vypraviť takmer 644-tisíc vlakov.
Ic vlaky ponuknu v smere kosicebratislava oproti novym vlakom expres v priemere o 49 minut rychlejsie spojenie.jpg
Foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) považuje asi za najväčšiu výzvu tohto roka nový cestovný poriadok. Ide totiž o revolučný grafikon, ktorý má zvýšiť efektivitu na jednotlivých traťových úsekoch a najmä viesť k dlhodobej udržateľnosti zabezpečenia a financovania verejnej železničnej dopravy.

Podľa národného osobného dopravcu ročný grafikon, ktorý je účinný od polovice decembra minulého roka, je v súlade so závermi Plánu dopravnej obslužnosti pre železničnú osobnú dopravu.

Rok 2023 bude podľa ZSSK rekordný

Rok 2023 bude z pohľadu najazdených vlakokilometrov za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 38 miliónov vlakokilometrov a vypraviť takmer 644-tisíc vlakov,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Viac vlakov bude jazdiť najmä na severnej trase medzi Bratislavou a Košicami, v okolí hlavného mesta a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.

Jedným z hlavných pilierov nového grafikonu je zrýchľovanie jazdných časov vlakov diaľkovej dopravy. Napríklad najrýchlejšie IC 44 prejde severnou trasou za 4 hodiny 31 minút, nové expresy skrátia jazdný čas Košice – Bratislava a späť o 24 minút,“ pripomenul Kováč.

Zrýchlenie jazdných časov vlakov

Na linke Prievidza – Bratislava-Nové Mesto sa skrátil cestovný čas v smere do Bratislavy o 19 minút a v smere do Prievidze o 10 minút, vlaky jazdia rýchlejšie o 15 minút aj z Prievidze na bratislavskú hlavnú stanicu, a to s deväťminútovým prestupom v Leopoldove či Trnave. Z Košíc do Zvolena sú „deväťstovkové“ rýchliky o 13 minút a opačne o 7 minút rýchlejšie.

Diaľkové „šesťstovkové” vlaky ZSSK na hlavnej domácej železničnej trase Bratislava – Žilina – Košice a opačne zmenili kategóriu z rýchlikov na expresy Tatran. Zrušené je zastavovanie týchto expresov v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá.

Cestujúci z týchto staníc, ktorí idú z a do Košíc, môžu využiť regionálne vlaky s prestupom v Trenčíne na a zo spomínaných diaľkových expresov s prestupným časom 18 minút v smere do Košíc a 19 minút v smere z Košíc. Všetky „šesťstovkové” expresy môžu jazdiť na rekonštruovaných úsekoch na západe Slovenska rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

ZSSK podľa nového cestovného poriadku vypraví priemerne 1 763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Vlaky zastavujú v 721 staniciach a na zastávkach, premávajú na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.

Viac k osobe: Tomáš Kováč
Firmy a inštitúcie: ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko

Ďalšie k téme