Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) považuje asi za najväčšiu výzvu tohto roka nový cestovný poriadok. Ide totiž o revolučný grafikon, ktorý má zvýšiť efektivitu na jednotlivých traťových úsekoch a najmä viesť k dlhodobej udržateľnosti zabezpečenia a financovania verejnej železničnej dopravy.
Podľa národného osobného dopravcu ročný grafikon, ktorý je účinný od polovice decembra minulého roka, je v súlade so závermi Plánu dopravnej obslužnosti pre železničnú osobnú dopravu.
Rok 2023 bude podľa ZSSK rekordný
„Rok 2023 bude z pohľadu najazdených vlakokilometrov za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 38 miliónov vlakokilometrov a vypraviť takmer 644-tisíc vlakov,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Nový grafikon sa priaznivo dotkne 90 percent cestujúcich. Vlaky pôjdu rýchlejšie, sľubuje Doležal (video)
Viac vlakov bude jazdiť najmä na severnej trase medzi Bratislavou a Košicami, v okolí hlavného mesta a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.
„Jedným z hlavných pilierov nového grafikonu je zrýchľovanie jazdných časov vlakov diaľkovej dopravy. Napríklad najrýchlejšie IC 44 prejde severnou trasou za 4 hodiny 31 minút, nové expresy skrátia jazdný čas Košice – Bratislava a späť o 24 minút,“ pripomenul Kováč.
Zrýchlenie jazdných časov vlakov
Na linke Prievidza – Bratislava-Nové Mesto sa skrátil cestovný čas v smere do Bratislavy o 19 minút a v smere do Prievidze o 10 minút, vlaky jazdia rýchlejšie o 15 minút aj z Prievidze na bratislavskú hlavnú stanicu, a to s deväťminútovým prestupom v Leopoldove či Trnave. Z Košíc do Zvolena sú „deväťstovkové“ rýchliky o 13 minút a opačne o 7 minút rýchlejšie.
Diaľkové „šesťstovkové” vlaky ZSSK na hlavnej domácej železničnej trase Bratislava – Žilina – Košice a opačne zmenili kategóriu z rýchlikov na expresy Tatran. Zrušené je zastavovanie týchto expresov v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá.
Vlaky vo viacerých prípadoch zrýchlia aj o desiatky minút, najmä na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami
Cestujúci z týchto staníc, ktorí idú z a do Košíc, môžu využiť regionálne vlaky s prestupom v Trenčíne na a zo spomínaných diaľkových expresov s prestupným časom 18 minút v smere do Košíc a 19 minút v smere z Košíc. Všetky „šesťstovkové” expresy môžu jazdiť na rekonštruovaných úsekoch na západe Slovenska rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.
ZSSK podľa nového cestovného poriadku vypraví priemerne 1 763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Vlaky zastavujú v 721 staniciach a na zastávkach, premávajú na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.