Stavebné práce na takmer osemkilometrovom úseku diaľnice D1 oficiálne odštartujú 1. júna, termín dokončenia je jún 2021
Jeden z posledných chýbajúcich úsekov diaľnice medzi Bratislavou a Košicami už má zhotoviteľa. Zmluvu na vybudovanie úseku D1 Prešov západ – Prešov juh vo štvrtok v Prešove za účasti ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka podpísala Národná diaľničná spoločnosť s konzorciom Združenie D1 Prešov.
Združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav a Metrostav Slovakia ako víťaz tendra postaví takmer osem kilometrov diaľnice za vyše 356 miliónov eur. Výstavba potrvá štyri roky, pričom prípravné práce na stavbe sa začnú prakticky ihneď. Stavebné práce oficiálne odštartujú 1. júna, termín dokončenia je do 48 mesiacov, teda do 30. júna 2021.
Ako uviedol minister dopravy, predĺženie termínu podpisu zmluvy bolo spôsobené rokovaním o cene s víťazom tendra. Tú označil za prijateľnú pre ministerstvo i stavebníka. „Konečná cena je o 15,2 milióna nižšia, ako bola plánovaná. Rokovania neboli jednoduché, ale vyrokovali sme to, čo je, myslím si, korektné,“ informoval minister.
Súčasťou obchvatu Prešova na D1 bude dvojkilometrový tunel
Generálny riaditeľ Eurovia SK Róbert Šinály dodal, že rokovania trvali tri týždne a úspory našli znížením zisku a zmenou technických riešení. „Určite to nepôjde na účet kvality, to môžem garantovať,“ uviedol Šinály.
„Fandím, aby cesta bola postavená včas a v dobrej kvalite, aby sa Prešovčanom a okoloidúcim okolo Prešova smerom na tranzit do Poľska a Maďarska uľavilo,“ dodal Érsek. Projekt bude spolufinancovaný z Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, ktorý poskytne 85 percent nákladov, zvyšných 15 percent poputuje zo štátneho rozpočtu.
Súčasťou diaľničného úseku D1 Prešov západ – Prešov juh, ktorý meria 7 870 metrov, je aj vyše dva kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov. Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke.
Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela. Koniec úseku je v križovatke Prešov juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov juh – Budimír. Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov a šesť kilometrov protihlukových stien.
Diaľničný úsek vodičom skráti cestu takmer o dvadsať minút
Stavba je zaujímavá nadštandardne veľkou plochou štvorcových metrov komunikácií, čo je spôsobené tým, že dve mimoúrovňové križovatky majú vo vetvách spolu 11,3 kilometra, teda viac ako je dĺžka celého úseku. Pôjde tak o jednu z najväčších križovatiek na Slovensku. Osobným autám nový úsek skráti cestu o 19 minút, nákladným o 18.
Podľa predsedu Prešovského samosprávneho Petra Chudíka sa podpisom zmluvy plnia minuloročné sľuby o tom, že na jar sa môže začať stavať. „Zbytočne došlo k politizovaniu a nervozite, ale vidíte, že všetko ide tak, ako to bolo dohodnuté, a ja som rád, že ministerstvo dopravy plní svoje slovo a s výstavbou sa začne. Aj keď neskoro, ale predsa,“ povedal Chudík.
Podľa primátorky mesta Prešov Andrei Turčanovej ide o historickú chvíľu pre mesto, pretože sa konečne začína reálne riešiť dopravná situácia v meste zanedbaná 40 rokov. Ocenila, že minister nepodľahol tlakom, zmluvu napokon podpísal a nebráni výstavbe diaľnice. Je to podľa nej prvý malý krok, ktorý ale nevyrieši celý problém s dopravou v meste.
Výstavba severného obchvatu Prešova na R4 je v príprave
K tomu je potrebné dostavať aj severný obchvat mesta – rýchlostnú cestu R4. „Takže začíname druhý boj za R4,“ povedala primátorka. V meste je stále pre dopravné problémy vyhlásený mimoriadny stav, ktorý súvisí s nedostavanou preložkou cesty Škultétyho – ZVL. Tá má byť dokončená v júni.
Ako informoval minister dopravy Érsek, výstavba severného obchvatu Prešova je v príprave. Prvá časť stavby má vydané stavebné povolenie, ministerstvo ale čaká na merania hustoty dopravy. „V krátkej budúcnosti dostaneme aktuálne výsledky a budeme sa rozhodovať, v akom profile budeme stavať,“ uviedol Érsek s tým, že financovanie stavby ešte nie je zabezpečené.
„Hovoríme o uvoľnení dlhovej brzdy, kde by mohli vzniknúť finančné prostriedky. Výsledok neviem, preto zatiaľ nemôžem vydať povolenie na stavbu, pokiaľ nemám finančné krytie,“ dodal minister.
Aktivisti budú ďalšie akcie plánovať podľa reakcie premiéra
Podľa Jozefa Barana, predsedu občianskeho združenia Lepší Prešov, ktoré zorganizovalo už tri blokácie dopravy v meste, aby na dopravné problémy Prešova upozornilo, by sa o uvoľnení dlhovej brzdy nemuselo hovoriť, ak by vláda dodržiavala svoj záväzok, ktorý v roku 2014 zaslala v rámci programu stability do Bruselu.
Hovoriť má o tom, že bude hospodáriť s deficitom 0,54 percenta HDP, no v skutočnosti podľa Barana hospodárila s vyšším deficitom a za tri roky sa takto navyše minulo 2,35 miliardy eur. „To je zo strany vlády nezodpovedné, pretože tieto prostriedky mohli byť použité nielen na výstavbu rýchlostnej cesty na východnom Slovensku, ale aj iných úsekov ciest v rámci Slovenska,“ uviedol Baran.
Aktivisti podľa neho podpis zmluvy vítajú, avšak zdôraznil, že k tomu, aby nákladný tranzit bol vylúčený z centra Prešova je potrebné dobudovať aj severný obchvat, rýchlostnú cestu R4. Aktivisti preto stále čakajú na reakciu predsedu vlády, ktorému adresovali otvorený list. Ďalšie akcie budú plánovať podľa reakcie premiéra.
K protestným akciám, ktoré sa konajú aj na ďalších úsekoch ciest po celom Slovensku, minister Érsek dodal, že občania majú právo vyjadriť sa aj týmto spôsobom. „Na mňa ale tento nátlak nie je až taký silný, aby na mňa na základe týchto občianskych vymožeností pôsobili. Viem, že je tu situácia zlá a chcem vyriešiť túto situáciu a nie to, že niekto prechádza cez priechod.“