Plavebné komory Vodného diela Gabčíkovo prejdú kompletnou obnovou

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vodné dielo Gabčíkovo
Vodné dielo Gabčíkovo. Foto: Archívne, NasaDoprava.sk/Martin Benko.

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba podpísal zmluvu o dielo s víťazom verejného obstarávania, českou spoločnosťou Metrostav. Tá v súťaži ponúkla najnižšiu cenu takmer 150 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Plavebné komory Vodného diela Gabčíkovo (VDG) v nasledujúcich desiatkach mesiacov prejdú kompletnou inováciou a modernizáciou. Ide o ich prvú veľkú obnovu od sprevádzkovania vodnej stavby v roku 1992.

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba v piatok informoval, že tento týždeň podpísal zmluvu o dielo s víťazom verejného obstarávania, českou spoločnosťou Metrostav, a. s., Praha, ktorá v súťaži ponúkla najnižšiu cenu takmer 150 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy, grant v objeme takmer 123 mil. eur bol schválený v roku 2016.

Komory sú na hranici životnosti 

Projekt bude podľa Vodohospodárskej výstavby veľkým prínosom pre obnovenie kompletnej funkčnosti zariadení plavebných komôr. Generálny riaditeľ podniku Daniel Kvocera uviedol, že plavebné komory sú v súčasnosti na hranici životnosti a havarijného stavu.

Vďaka grantu mohol podnik rozšíriť predmet zákazky a bude môcť zároveň obnoviť o 29 objektov viac, ako bolo zmýšľané v roku 2015 pri financovaní projektu z vlastných zdrojov.

Vodné dielo Gabčíkovo
Plavidlo v pravej komore čaká na vyrovnanie hladiny. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.

Prioritou bezpečnosť plavby

„Bezpečnosť plavby cez naše Vodné dielo Gabčíkovo je pre nás alfou a omegou. Reťaz sa pretrhne vždy na najslabšom mieste a vďaka projektu a modernizácii plavebných komôr sa staneme stabilnejšou a bezpečnejšou časťou pomyselnej reťaze – v tomto prípade medzinárodného dopravného systému,“ povedal Kvocera.

„Máme za sebou náročnú prípravu a pred sebou ešte dlhé mesiace práce, ale teším sa, že aj vďaka podpisu zmluvy môžeme napredovať a začať plniť podmienky grantovej zmluvy,“dodal.

Generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.

Vymenia horné aj dolné vráta

Projekt Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo zabezpečí zvýšenie bezpečnosti a plynulosti plavby cez vodnú stavbu. Na oboch plavebných komorách vymenia horné segmentové vráta vážiace skoro 190 ton, ktoré oddeľujú plavebnú komoru od prívodného kanála. Vymenené budú aj dolné vráta, ktoré zabezpečujú oddelenie plavebnej komory od odpadového kanála, a sú tvorené dvoma krídlami, pričom každé váži zhruba 450 – 500 ton.

Inovácia sa bude týkať aj plniaceho a vypúšťacieho systému plavebných komôr, ako aj regulačných uzáverov vtokov a výtokov, ktoré zabezpečujú uzatvorenie a otvorenie plniacich kanálov pre naplnenie a vypúšťanie plavebnej komory. Bezpečnosť prevádzky bude zvýšená stabilizáciou celého podložia plavebných komôr.

Vodné dielo Gabčíkovo
Pravá plavebná komora. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.

Modernizácia za plnej prevádzky

Zhotoviteľ Metrostav má od podpisu zmluvy 140 dní na to, aby pripravil projektovú dokumentáciu a maximálne 510 dní od odovzdania projektovej dokumentácie na realizáciu modernizácie a inovácie pravej plavebnej komory.

Po ukončení prác v pravej plavebnej komore budú nasledovať práce na ľavej plavebnej komore, pričom ich v zmysle zmluvy musí zhotoviteľ zrealizovať najneskôr do 415 dní. Modernizovať sa bude za plnej prevádzky vodnej stavby.

Ponuku dali ešte dvaja  uchádzači

Ďalšie dve ponuky v tendri predložili skupina ZÜBLIN stavební společnost s ručením omezeným, Praha a Steel OK, spol. s r. o., Levice (152,7 mil. eur bez DPH) a Združenie Gabčíkovo v zložení firiem Todini Costruzioni Generali, S. p. A., Rím, PSJ Hydrotranzit, a. s,, Bratislava a CEDIS, s. r. o., Bratislava (153,8 mil. eur bez DPH). Verejná súťaž bola vyhlásená v máji 2017, predpokladaná cena prác plánovaných na 1 065 dní (takmer tri roky) bola takmer 138,9 mil. eur bez DPH.

Vypustená ľavá komora. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie VVB Vodohospodárska výstavba