Novela zákona o organizácii pracovného času v doprave, ktorú v stredu odsúhlasil parlament, zjednotí od februára budúceho roka pravidlá vysielania vodičov v cestnej doprave v rámci Európskej únie. Hlavným cieľom je prevzatie európskej smernice z 15. júla 2020, ktorá upravuje pravidlá vo vzťahu k smerniciam pre vysielanie vodičov v cestnej doprave.
Zároveň sa zabezpečí vykonanie európskeho nariadenia z toho istého dátumu, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a čas denného a týždenného odpočinku, ako aj určovanie polohy cez tachografy.
Kabotážna preprava
Podľa schválených zmien medzinárodná doprava v tranzite cez územie členského štátu nepredstavuje vysielanie. Zároveň určujú, ktoré dopravné činnosti majú výnimku z pravidiel týkajúcich sa vysielania, a to najmä v súvislosti s bilaterálnymi prepravami medzi členskými štátmi EÚ.
Slovensku hrozí kolaps zásobovania, chýbajú státisíce vodičov a príčin ich nedostatku je viacero
Kabotážna preprava bude považovaná za vysielanie. Informácie a doklady k vysielaniu sa budú vymieňať prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi a Európskou komisiou.
Opatrenia zaviedli mnohé krajiny
Aktuálne pravidlá administratívnych požiadaviek vysielania nie sú vhodné pre cestnú dopravu, ktorá sa vyznačuje vysokou mierou mobility.
Mnohé členské štáty zaviedli vnútroštátne opatrenia na uplatňovanie a dodržiavanie ustanovení o vysielaní pracovníkov v odvetví cestnej dopravy, ktoré viedli k právnej neistote, vysokej administratívnej záťaži, čo výrazne znižuje konkurencieschopnosť prevádzkovateľov cestnej dopravy z iných členských štátov EÚ. Na základe týchto poznatkov boli preto prijaté špecifické pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov.