aktualizované 26. septembra, 14
Most pri Bratislave v okrese Senec sa dočkal obchvatu, ktorý odbremení dopravou preťažené cesty v obci. Obchvat je dlhý takmer päť kilometrov a po dokončení celého projektu nultého obchvatu Bratislavy ho napoja na diaľnicu D4 mimoúrovňovou križovatkou Podunajské Biskupice.
Zaplatia až po otvorení ďalších úsekov
Informovala o tom v tlačovej správe hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Karolína Ducká. Výstavbu zabezpečuje konzorcium D4R7 Construction okolo španielskej spoločnosti Cintra.
V Komárne a okolí sa pripravujú viaceré cestné projekty, majú zlepšiť situáciu obyvateľov
Štát za vybudovanie preložky cesty druhej triedy číslo 572 (obchvatu Mosta pri Bratislave, pozn. SITA) zaplatí koncesionárovi až po otvorení nadväzujúcich úsekov D4 smerom na Jarovce a Raču.
„Most pri Bratislave patrí medzi obce s najvyššou dopravnou intenzitou v blízkosti hlavného mesta. Obchvat sprístupňujeme obyvateľom tejto spádovej oblasti skôr, ako sme plánovali, a zjednoduší dochádzanie ľudom za prácou a do škôl a odkloní časť dopravy mimo obce Most pri Bratislave. Cestovanie pre motoristov tak bude pohodlnejšie a rýchlejšie,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek.
Možnosti rozšírenia na štvorpruh
Preložku realizovali v polovičnom profile s výhľadom jej rozšírenia v prípade potreby na štvorpruh. Obchvat sa začína na existujúcej ceste 572 približne 600 metrov od východného okraja obytnej zástavby Vrakune, prechádza cez poľnohospodársky využívané územie medzi cestou 572 a železničnou traťou Bratislava – Dunajská Streda, križuje cestu tretej triedy 03659 a v budúcnosti ju napoja na diaľnicu D4.
Na úseku diaľnice D1 zvýšia povolenú rýchlosť na 140 km/h, otestujú správanie vodičov
Ďalej preložka pokračuje južne od Mostu pri Bratislave a končí sa napojením na existujúcu cestu 572 úrovňovou križovatkou.
Vďaka obchvatu, ktorý konzorcium postavilo v rámci projektu D4/R7 zabezpečili odklon tranzitnej dopravy mimo intravilánu obce. „Očakávame zníženie dopravného zaťaženia, čo bude mať priaznivý vplyv na životné prostredie a zníženie hluku a exhalátov v obci,“ dodala na záver Ducká.
Najnáročnejšia bola križovatka Odeská
Ako uviedlo konzorcium D4R7 Construction v tlačovej správe, obchvat je skolaudovaný a motoristi k nemu budú mať prístup už vo štvrtok pred popoludňajšou dopravnou špičkou. Koncesionárom projektu obchvatu Bratislavy je spoločnosť Zero Bypass.
Tá zabezpečuje financovanie, výstavbu aj 30-ročnú prevádzku budúceho obchvatu. Realizácia obchvatu Mostu pri Bratislave si vyžiadala aj výstavbu nového mostného objektu, ktorý bude križovať budúcu diaľnicu D4 v katastrálnom území obce Most pri Bratislave.
„Výstavba obchvatu trvala od novembra 2017 do septembra tohto roka,“ uviedlo konzorcium D4R7 s tým, že na výstavbu úseku s tromi mostnými objektami a tromi križovatkami použili viac ako 20-tisíc metrov kubických štrkodrviny a na asfaltárske práce použili vyše 36-tisíc ton zmesi. Bezpečnostné prvky si vyžiadali asi 10-tisíc metrov zvodidiel a vyše 4-tisíc metrov štvorcových vodorovného značenia.
Severný obchvat Prešova na R4 bude kompletne v plnom profile, súčasťou druhej časti bude aj tunel
„Logisticky najnáročnejšou z dôvodu zachovania plnej prevádzky bola realizácia križovatky Odeská, ktorá bola stavebne riešená v polovičnom profile, aby bol dopad na dopravu čo najmenší,“ informoval country manager zhotoviteľa Jorge Sanz.
„Obchvat Mosta pri Bratislave je plnohodnotnou dvojprúdovou komunikáciou s maximálnou povolenou rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu, no keďže jeho súčasťou je i budúca diaľničná križovatka Podunajské Biskupice, chceli by sme vodičov požiadať o ohľaduplnosť pri prejazde touto časťou, kde je prenosným dopravný značením maximálna povolená rýchlosť obmedzená na 50 kilometrov za hodinu,“ dodal Sanz.