Osobná doprava na Slovensku v druhom štvrťroku 2025 citeľne ožila. Podľa údajov Štatistického úradu SR počet cestujúcich medziročne vzrástol o 4,1 % a dosiahol takmer 190 miliónov ľudí. Najväčší podiel na raste mala mestská hromadná doprava, ktorú využilo približne 126 miliónov cestujúcich, teda o 5,3 % viac ako pred rokom. K pozitívnemu vývoju prispela aj prímestská a diaľková autobusová doprava, ktorá po viac ako dvoch rokoch opäť zaznamenala rast, hoci miernejší o 1,7 %. Železnica rástla len nepatrne, keď ju využilo približne 19 miliónov ľudí.
Väčšia mobilita domácností
Silnejší obraz priniesol ukazovateľ osobokilometrov, teda kombinácie počtu cestujúcich a dĺžky ich ciest, ktorý medziročne vzrástol o 10,8 %. To podľa analytika 365.bank Tomáša Boháčka naznačuje, že „ľudia necestujú len častejšie, ale aj ďalej – typicky pri dovolenkových či pracovných presunoch.“ V súhrne za prvý polrok tohto roka sa počet cestujúcich zvýšil o 4,1 % a osobokilometre dokonca o 12,4 %.

Nitriansky samosprávny kraj začal s opravami ciest za takmer tri milióny eur
Kým osobná doprava potvrdzuje väčšiu mobilitu domácností, nákladná doprava pokračuje v poklese. Objem prepraveného tovaru v druhom štvrťroku 2025 klesol medziročne o 4,7 % na 51,8 milióna ton, pričom tonokilometre sa znížili o 9,1 %. Ide už o piaty kvartál v rade v mínuse, hoci tempo poklesu sa spomaľuje. Najviac k nepriaznivým výsledkom prispel slabší výkon cestnej a železničnej nákladnej dopravy, ale aj výrazný prepad v ostatných druhoch prepravy vrátane vodnej či potrubnej.
Protichodný vývoj
Čísla tak ukazujú protichodný vývoj. Domácnosti sa viac presúvajú a využívajú verejnú dopravu, čo svedčí o oživení mobility a spotreby služieb, zatiaľ čo slabší výkon priemyslu a zahraničného obchodu brzdí rast nákladnej dopravy. Podľa Boháčka platí, že ak bude ekonomika naďalej rásť len okolo 1 %, nákladná doprava sa výraznejšie neodrazí.

Dopravný podnik mesta Prešov prepravuje milióny cestujúcich, pripomína pravidlá bezpečného cestovania - VIDEO
„No osobná doprava môže ešte ťažiť aj zo snahy domácností o úspory pri využití hromadnej dopravy v porovnaní s vlastnou dopravou,“ doplnil Boháček. Do hry môže podľa neho vstúpiť aj obnovenie hlavnej vnútroštátnej leteckej linky Bratislava – Košice, ktorá by mohla odlákať časť cestujúcich od železnice, pokiaľ budú ceny leteniek naďalej štátom dotované.