Kontrahovanie finančných prostriedkov Európskej únie v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra by malo k 31. decembru 2018 presiahnuť 2 mld. eur. Predpokladá to Ministerstvo dopravy a výstavby SR na základe záväzného plánu.
Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) by mal do konca tohto roka vyčerpať zo zdrojov Európskej únie 1,078 mld. eur. Predstavovalo by to 27,3 % z alokácie 3,949 mld. eur. Kontrahovanie finančných prostriedkov EÚ v uvedenom programe má k 31. decembru 2018 dosiahnuť 2,024 mld. eur, čiže 51,26 % zo záväzku.
Vyplýva to zo záväzného plánu Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktoré ho ako riadiaci orgán operačného programu na základe nariadenia vlády už predložilo Úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu. „Toto je konzervatívne nastavený plán, ktorý má ešte vyšší potenciál,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Plán sa plní v čerpaní na 69 %, v kontrahovaní na 83 %
Z peňazí EÚ bolo v OPII k polovici júla vyčerpaných 748,41 mil. eur, teda 18,95 % alokácie. Znamená to priebežné plnenie záväzného plánu do konca roka na 69 %. Kontrahovanie európskych peňazí dosiahlo 1,683 mld. eur, čo je 42,63 % alokácie. Zo záväzného plánu to predstavuje 83 %. „Myslíme si, že dynamika zazmluvnenia je primerane vysoká,“ uviedla Ducká.
Schváleniu projektov predchádza veľmi zložitá príprava
V OPII sa implementujú najmä veľké, technicky náročné infraštruktúrne projekty nad 75 mil. eur. Ich predloženiu na schválenie v Európskej komisii, ako aj zazmluvneniu a čerpaniu predchádza veľmi zložitý proces prípravy žiadosti o nenávratný finančný príspevok. „Ide naozaj o niekoľkomesačnú až viacročnú prácu prijímateľa a riadiaceho orgánu. Projekt musí navyše získať aj nezávislé posúdenia od technických expertov EÚ JASPERS,“ upozornila Ducká.
Čerpanie má onedlho vzrásť o vyše sto miliónov eur
Až následne sa projekt predkladá na Európsku komisiu, pričom súbežne s týmto procesom prebieha samotná výstavba. „Faktúry (čerpanie) sa potom preplácajú spätne po zazmluvnení projektu,“ poznamenala hovorkyňa.
Napríklad, v posledných dňoch boli zazmluvnené a predložené na schválenie na EK projekty rozostavaných úsekov diaľnic D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ako aj na nákup elektrických regionálnych vlakov. „V najbližších dvoch týždňoch očakávame nárast v čerpaní o viac ako 100 mil. eur,“ poznamenala Ducká.
Nákup elektrických vlakov je zazmluvnený
V prioritnej osi operačného programu zameranej na modernizáciu železničnej infraštruktúry (v rámci transeurópskej siete TEN-T Core) a obnovu mobilných prostriedkov bolo ku koncu júna vyčerpaných zo zdrojov EÚ 43,41 mil. eur. Je to 5,98 % z alokácie 725,84 mil. eur. Ide zatiaľ o jednu z najmenej využívaných osí v OPII.
„Minulý týždeň bol zazmluvnený projekt nákupu elektrických vlakov (preplatia sa prvé faktúry) a pripravuje sa žiadosť na jeden z najväčších železničných projektov v histórii Slovenska vôbec,“ priblížila Ducká. Ide o modernizáciu traťového úseku Púchov – Považská Teplá, na ktorom už bolo prestavaných vyše 100 mil. eur. „Hneď po zazmluvnení teda rýchlo porastie čerpanie v tejto prioritnej osi,“ ubezpečila hovorkyňa.