Opozičné hnutie zároveň vyzýva ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby zrušil tender.
BRATISLAVA – Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) podá podnet na Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ), aby preveril obchodnú verejnú súťaž Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) na prenájom desiatich viacsystémových rušňov na desať rokov. Ako v stredu informoval poslanec a tieňový minister hnutia pre dopravu Ján Marosz, zároveň vyzývajú ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby zrušil tender.
Opozičné hnutie považuje lízing za menej výhodný ako nákup a súťaž za podozrivú, pričom už vopred predpokladá, že jej víťazom by sa mohla stať bratislavská lízingová spoločnosť S Rail Lease, s. r. o., hoci lehota na predkladanie ponúk uplynula v stredu 9. mája o 14:00. ZSSK CARGO vyhlásila súťaž v polovici apríla, predpokladaná hodnota prenájmu desiatich rušňov je 58,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (70,56 mil. eur vrátane DPH).
Marosz: Je to najhorší a najdrahší možný spôsob
„Budeme sa pýtať pána ministra dopravy Érseka na hospodárskom výbore, akým spôsobom naloží s týmito informáciami a vyzývame ho, aby čím skôr zrušil toto nevýhodné obstarávanie, ktoré poškodzuje štát. Tiež podáme podnet na najvyšší kontrolný úrad, aby preveril okolnosti tejto súťaže,“ povedal Marosz.
Cargo podľa poslanca ide modernizovať svoj vozidlový park a robí to úplne rovnako ako osobný štátny vlakový dopravca. „Je to ale ten najhorší a najdrahší možný spôsob, ktorý si železničné firmy vybrali. Železniční magazín už vo februári nafotil víťazné rušne v Nemecku, Cargo sa tvárilo, že o ničom nevie a v Bratislave sa objavili rušne, ktoré už majú špz-etky víťaznej firmy,“ uviedol Marosz. Malo by ísť vraj o rušne Vectron od výrobcu Siemens.
Kubáček: Nákup by bol dvakrát lacnejší ako prenájom
Expert OĽaNO pre dopravu Jiří Kubáček informoval, že prenájom rušňov je menej výhodný ako nákup vzhľadom na ich životnosť tridsať rokov. „Cena nového rušňa je 4,5 mil. eur, udržiavacie náklady elektrického rušňa počas trvania jeho životnosti skoro nikdy neprevýšia náklady na jeho obstaranie, to znamená je to ďalších 4,5 mil. eur. Z toho vyplýva, že náklady celoživotného cyklu, teda tridsiatich rokov u desiatich rušňov sú 90 mil. eur,“ uviedol Kubáček.
Prenájom desiatich rušňov na tridsať rokov by podľa neho stál zhruba 180 mil. eur, teda dvakrát viac ako ich nákup. „Cargo drží svoje dlhy na uzde len vďaka tomu, že hlavne po roku 2009 rozpredáva svoj majetok a po roku 2014 je aj užívateľom zníženia poplatku za železničnú dopravnú cestu,“ dodal Kubáček, ktorý bol v minulosti generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy a výstavby.
Remišová: Tender je mimoriadne nevýhodný pre štát
Predsedníčka klubu OĽaNO v Národnej rade SR Veronika Remišová tvrdí, že problémom nie je len víťaz, ale aj samotný tender. „Prečo si ide štát na lízing požičať rušne na desať rokov za dvojnásobnú cenu, ako keby ich kúpil a udržiaval. Nech to vyhrá ktokoľvek, samotná podstata tohto tendra je, že je mimoriadne nevýhodný pre štát a teda aj pre peňaženky daňových poplatníkov,“ povedala Remišová.
OĽaNO sa domnieva, že tender je len divadlo a má podozrenie, že po desiatich rokoch prenájmu sa k rušňom dostane nejaký súkromný dopravca. „Sme presvedčení, že túto súťaž vyhrá spoločnosť S Rail Lease,“ dodal Marosz.