Strata Železničnej spoločnosti Slovensko medzi rokmi 2014 až 2017 klesla z 8,3 mil. eur na 5,6 mil. eur, no dotácie štátu národnému osobnému dopravcovi v v tom istom období vzrástli z 214,1 mil. eur na 247,7 mil. eur.
Hnutie OĽaNO kritizuje, že štát poskytuje Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) stále viac peňazí napriek tomu, že jej strata sa v posledných rokoch pravidelne znižuje.
Ako v stredu na brífingu informoval expert opozičného hnutia na dopravu Jiří Kubáček, strata národného osobného vlakového dopravcu medzi rokmi 2014 a 2017 síce klesla z 8,3 mil. eur na 5,6 mil. eur (pokles o 2,7 mil. eur), dotácia štátu však v tom istom období vzrástla z 214,1 mil. eur na 247,7 mil. eur, teda o 33,6 mil. eur.
Reagovali na vyjadrenie Fica
OĽaNO tým reagovalo na nedávne tvrdenie predsedu Smeru-SD a poslanca Roberta Fica, že ZSSK sa ekonomicky darí vďaka bezplatnej preprave pre žiakov, študentov a dôchodcov, ktorú zaviedla vláda Smeru-SD v novembri 2014. „To, čo Robert Fico zamlčal, je, že štát každý rok posiela železniciam výrazne viac peňazí vo forme dotácií,“ povedal Kubáček. „Robert Fico zatajil minimálne tridsať miliónov, ktoré sa stratili v Železničnej spoločnosti Slovensko a v komplikovaných číslach sa bežní ľudia nevyznajú,“ dodal.
Zanedbaná údržba sa prejavuje v poruchovosti
Poslanec a tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz povedal, že hoci štát míňa na železnice stále viac peňazí, vlakov jazdí rovnako málo, sú v katastrofálnom stave a kvalita sa zhoršuje. „Kde sú tie milióny eur, ktoré vy daňoví poplatníci dávate naviac železničným firmám? Prečo na koľajniciach takmer denne horia rušne, keď do železníc lejeme stále viac peňazí?“ spýtal sa Marosz. Železnice sú podľa neho čiernou dierou, kde sa lejú peniaze daňových poplatníkov a dlhodobé zanedbávanie údržby sa začína prejavovať v častej poruchovosti rušňov a vlakov.
Vyzvali vymeniť manažmenty železničných spoločnosti
OĽaNO preto vyzýva ministra dopravy Arpáda Érseka, aby okamžite vymenil manažmenty štátnych železničných spoločností. Ak minister na túto výzvu nebude reagovať, hnutie bude hľadať v opozícii podporu na jeho odvolanie v Národnej rade SR. „Sú tam nekompetentní politickí nominanti pána Danka alebo pána Hrnčiara alebo iných politikov, ktorí nemajú skúsenosti zo železničného sektora. Problém nie je len na najvyšších poschodiach, ale aj v nižších pozíciách,“ upozornil Marosz.
Podľa neho „je to natlačené politickými nominantmi, ktorí tejto práci nerozumejú“. „Dôsledkom zlého manažmentu je zlá organizácia práce, katastrofálna údržba, nejasné hospodárenie a každodenné meškania, na ktoré doplácajú cestujúci. Železnice potrebujú ihneď odborníkov a musia im šéfovať manažéri s dlhoročnou praxou na železnici,“ dodal Marosz.
Železnice boli zanedbané dlhšie obdobie
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek v reakcii uviedol, že železnice pred jeho príchodom na ministerstvo dopravy boli zanedbané dlhšie obdobie. „Snažíme sa to zmeniť. Pridali sme nové vlaky, chceme modernejšie cestovanie a skrátilo sa aj priemerné meškanie. Navyše pribudlo pätnásť miliónov nových cestujúcich za posledné dva roky,“ informoval minister. Za dva roky však podľa neho nie je možné stihnúť všetko a chyby sa snažia postupne odstraňovať.
Érsek je ministrom dopravy od konca augusta 2016, od marca toho istého roka bol štátnym tajomníkom tohto rezortu. Tento post zastával aj pri ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi od leta 2010 do jari 2012.
So stavom na železniciach nie je spokojný
„Za súčasný stav je do veľkej miery zodpovedný aj pán Kubáček, ktorý bol generálny riaditeľ sekcie železníc na ministerstve dopravy. Aj on mohol konať, situáciu zmeniť a nemuselo to byť v takom štádiu ako je to dnes,“ povedal Érsek.
Minister nie je so stavom na železniciach spokojný a vydá pokyn ich vedeniu, aby vzniknuté chyby čo najrýchlejšie napravili. „Samozrejme, nedá sa to urobiť z jedného dňa na druhý, ale všetci spolu pre to musíme urobiť všetko,“ dodal Érsek v súvislosti s viacerými prípadmi porúch v železničnej osobnej doprave v poslednom období.