Vláda schválila návrh na uzavretie dohody s vládou Maďarska o výstavbe mosta a súvisiacich objektov pre peších a cyklistov na spoločnej štátnej hranici medzi obcami Dobrohošť a Dunakiliti. Predpokladané náklady SR v rokoch 2019 a 2020 predstavujú celkovo takmer 5 mil. eur.
BRATISLAVA 14. februára (SITA) – Vláda schválila návrh na uzavretie dohody s vládou Maďarska o výstavbe mosta a súvisiacich objektov pre peších a cyklistov na spoločnej štátnej hranici medzi obcami Dobrohošť (okres Dunajská Streda) a Dunakiliti (Rábsko-mošonsko-šopronská župa).
Obe krajiny budú znášať náklady na výstavbu mosta v rovnakom pomere a náklady na súvisiace objekty na svojom území. Predpokladané náklady SR v rokoch 2019 a 2020 predstavujú celkovo takmer 5 mil. eur.
Výstavba mosta by mala byť financovaná z peňazí EÚ
Investorom výstavby mostného prepojenia bude Vodohospodárska výstavba, š. p. Projekt by mal byť financovaný z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja a spolufinancovaný zo zdrojov Vodohospodárskej výstavby a Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v rámci programu Interreg V – A SR – Maďarsko 2014 – 2020. Návrh na uzavretie dohody predložil na rokovanie vlády minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.
Nový most bude mať podľa ministra dopravy turistický význam pre regióny na oboch stranách hranice. „Obce sú oddelené ešte starým korytom Dunaja a z maďarskej strany je do polovice vystavaná časť priehrady. Bude to most pre cyklistov a chodcov s prístupom aj na mošonské ramená. U nás je vybudovaný na hrádzi európsky koridor pre cyklodopravu,“ povedal po rokovaní vlády Arpád Érsek. „Financovanie je zabezpečené z európskych fondov a spolupodiel na našej strane by mala zabezpečiť Vodohospodárska výstavba,“ uviedol minister.
Kompu zamietli ako nevhodné riešenie
Pôvodne sa uvažovalo so spojením obcí Dobrohošť a Dunakiliti miestnou cestou a kompou. Vzhľadom na výrazné kolísanie hladiny vody v starom koryte rieky Dunaj sa ukázalo toto riešenie z technického a prevádzkového hľadiska ako nevhodné. Vodohospodárska výstavba z tohto dôvodu zadala spracovanie projektu výstavby mosta pre peších a cyklistov medzi obcami Dobrohošť a Dunakiliti, čo podporil aj Trnavský samosprávny kraj.
Rokovanie o moste nad Ipľom prerušili
Kabinet zároveň prerušil rokovanie o návrhu na uzavretie dodatku k dohode s Maďarskom o výstavbe cestného mosta nad riekou Ipeľ a súvisiacich objektov na spoločnej štátnej hranici medzi obcami Chľaba (okres Nové Zámky) a Ipolydamásd (Peštianska župa) z februára 2012. Návrh dodatku vypracovalo Ministerstvo národného rozvoja Maďarska na základe žiadosti dotknutých obcí a výsledkov rokovania, ktoré sa uskutočnilo 30. novembra 2016 v Budapešti medzi zástupcami maďarského NIF (národný orgán pre rozvoj infraštruktúry), samosprávou župy Pešť a zástupcami Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Na rokovaní bolo dohodnuté, že medzi obcami Chľaba a Ipolydamásd bude na budúcom moste povolený prejazd len pre vozidlá s maximálnou hmotnosťou 3,5 tony. Podľa pôvodnej dohody malo byť vybudované cestné spojenie na účely medzinárodnej cestnej osobnej a nákladnej dopravy vozidlami s maximálnou hmotnosťou 12 ton.