Nová vláda po voľbách koncom februára by mala rozhodnúť o pokračovaní prípravy výstavby nových diaľničných úsekov a o získavaní zdrojov na ich financovanie. Ako informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), bude potrebné ukončiť prípravu posledného nerozostavaného úseku na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami – Turany – Hubová. Technicky a finančne je to mimoriadne náročná stavba s tunelmi Korbeľka a Havran.
„Treba pokračovať v intenzívnej príprave chýbajúcich úsekov na D3 – Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a Oščadnica – Čadca, Bukov. Okrem pokračovania vo výstavbe na D3 cez Kysuce je potrebné sa sústrediť na pripravované úseky na rýchlostných cestách R2 a R4, pretože rozvoj cestnej infraštruktúry v jednotlivých regiónoch by mal byť rovnomerný a je veľmi potrebný pre napredovanie regiónov,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Aktuálne je rozostavaných trinásť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, veľa z nich v omeškaní
Takisto podľa nej pracujú naplno na tom, aby vyhlásené verejné súťaže na nové diaľnice boli uzavreté čím skôr a nová vláda mohla pokračovať vo výstavbe na R2, R3 či na križovaní D1 a D4.
Koncesionár pre letisko
Rezort dopravy tiež očakáva, že sa podarí dotiahnuť do úspešného konca už prebiehajúce súťaže na výber prevádzkovateľa verejnej vlakovej dopravy na regionálnych tratiach Žilina – Rajec a Bratislava – Komárno.
„Rovnako treba procesne pripraviť výber koncesionára pre bratislavské letisko, aby sa vďaka investíciám budúceho strategického partnera zabezpečil jeho dlhodobý rozvoj a zlepšila sa tak jeho konkurencieschopnosť,“ poznamenala Ducká.
Národná diaľničná spoločnosť plánuje tento rok odovzdať dva diaľničné úseky v dĺžke 17 kilometrov
Ministerstvo dopravy predložilo predmetný materiál na výber koncesionára pre bratislavské letisko na rokovanie vlády vlani v decembri, kabinet ho vzal na vedomie.
„Ministerstvo dopravy týmto splnilo uznesenie vlády a ďalej bude postupovať v zmysle legislatívy v oblasti civilného letectva a potrebných zmien,“ podotkla rezortná hovorkyňa.
Verejná osobná doprava
Na ministerstve pracujú na koordinácii verejnej osobnej dopravy. Takzvaný plán dopravnej obslužnosti pripravuje pracovná skupina zložená zo samosprávnych krajov ako objednávateľov prímestskej autobusovej dopravy, dopravných integrátorov, dopravných odborníkov, odborových zväzov a neziskových organizácií.
V súčasnosti je koncept objednávania verejnej osobnej dopravy v legislatívnom konaní. Ide o návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia týkajúce sa objednávania verejnej osobnej dopravy.
V cestnej doprave chýba jasná dlhodobá stratégia a priority, podľa experta už odbornosť nehrá rolu
„Cieľom pracovnej skupiny je spoločne pripravovať niekoľko základných dokumentov, ktoré majú prispieť k integrácii rôznych druhov dopravy a zabrániť neželanej konkurencii medzi dopravou, ktorá je objednávaná verejnou správou,“ priblížila Ducká.
„Spoločná koordinácia jednotlivých objednávateľov dopravy má pomôcť vytvoriť ucelený dopravný režim, ktorý zosúladí viaceré druhy dopravy do lepšie a výhodnejšie nastaveného spoločného systému prevádzkovania služieb vo verejnom záujme. Teda jasne určí, kde a aká doprava je potrebná a výhodnejšia,“ dodala Ducká pre agentúru SITA.