Všetky novonakupované vozidlá Železnične spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK) majú vysielačky pre traťové rádiové spojenie. Pokrytie slovenských železničných tratí mobilnou sieťou GSM-R je zatiaľ nedostatočné aj na hlavných koridoroch.
Podľa národného vlakového dopravcu nehoda pri Vrútkach, kde v piatok narazil posunovací rušeň do odstaveného osobného vlaku, by sa nemusela stať, keby tam bolo traťové rádiové spojenie.
Riadenie dopravy je závislé na komunikácii
„Každá mimoriadna udalosť na trati, kam sa zaraďuje aj uviaznutie na trati, je extrémne náročná na komunikáciu a ľudský faktor. Aj v tomto prípade sa ukázalo, že ak by na danej trati bolo zriadené traťové rádiové spojenie rušňovodiča s výpravcom, k tejto udalosti nemuselo dôjsť,“ informoval v súvislosti s uvedenou haváriou hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
ZSSK po zrážke rušňa a vlaku pristúpi k mimoriadnej kontrole spojovacej techniky, preskúša aj rušňovodičov a personál
Ako upozornil, riadenie dopravy na dráhe je prioritne závislé na komunikácii zúčastnených zamestnancov v tomto procese. „Ak táto komunikácia nie je, alebo je nedostatočná, je tým zásadne ohrozená bezpečnosť železničnej dopravy,“ uviedol hovorca.
ZSSK sa zraneným ospravedlnila
Rušňovodič osobného vlaku pre poruchu zberača hlásil uviaznutie vlaku na trati dispečingu vo Vrútkach súkromným mobilným telefónom. „Výška škody v dôsledku spomínanej nehody presiahne niekoľko miliónov eur,“ poznamenal Kováč. Podľa polície hmotnú škodu predbežne vyčíslili na 2 milióny eur.
„Sme šťastní, že aj po tejto nehode ostáva ZSSK vlakovým dopravcom, ktorý vo svojej histórii nezaznamenal úmrtie cestujúceho vo svojom vlaku z dôvodu nehodovej udalosti. Urobíme všetko pre to, aby to tak zostalo,“ ubezpečil Kováč. Všetkým zraneným sa v mene ZSSK sa zároveň všetkým zraneným veľmi ospravedlnila a zaželala skoré uzdravenie.
Zavedenie siete GSM-R
Železnice SR (ŽSR) ako štátny prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry zaviedli sieť GSM-R v železničnom uzle Bratislava, ako aj na tratiach Bratislava – Žilina, Žilina – Čadca – hranica s Českom.
Implementáciu mobilnej siete plánujú aj na trati Varín – Košice – Čierna nad Tisou – hranica s Ukrajinou a výhľadovo aj na ďalších tratiach. „Skutočný časový postup a harmonogram je závislý najmä od finančného krytia a verejného obstarávania,“ dodal hovorca ZSSK.