Od nedele 11. decembra začali platiť nové cestovné poriadky v prímestskej autobusovej doprave na východnom Slovensku.
Ako informovala hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Daša Jeleňová, zmeny cestovných poriadkov majú v rámci projektu IDS Východ priniesť obyvateľom vyšší počet dopravných spojení, pravidelnú ponuku spojov a viac možností prestupu, a to pri minimálnych zmenách celkového počtu ročne ubehnutých kilometrov v prímestskej autobusovej doprave.
„Zmeny nastanú vo všetkých regiónoch východného Slovenska, preto je dôležité, aby si cestujúci skontrolovali odchody spojov, ktorými cestujú,“ upozornila Jeleňová.
Taktový systém
Ako dodala, v rámci projektu IDS Východ prebieha postupné zavádzanie systematickej dopravnej obsluhy a eliminácia súbežností so železničnou dopravou, ktorá v budúcom roku zvýši rozsah služieb na východnom Slovensku o viac než pol milióna vlakových kilometrov.
Železnice menia grafikon a prinesú rekord v najazdených vlakokilometroch. Aké zmeny nastanú od 11. decembra?
Najväčšie zmeny sa týkajú oblasti dolného Spiša, teda okolia miest Krompachy, Spišské Vlachy, Spišské Podhradie, Spišská Nová Ves a Levoča. Spoje na viacerých linkách budú premávať v taktovom systéme, ktorý cestujúcim výrazne uľahčí orientáciu v systéme odchodov spojov a prestupných nadväzností.
Nové cestovné poriadky v Trnavskom kraji zlepšujú prípoje autobusov k vlakom
„Veľmi nás teší, že počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave po dlhých rokoch poklesu konečne stúpa. Aby sme trend udržali, pripravili sme ďalšie novinky, ktoré cestovanie autobusmi zatraktívnia,“ skonštatoval predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Koordinácia autobusov a vlakov
Linka Krompachy – Spišské Podhradie bude presmerovaná cez Žehru a Spišský hrad, pričom spoje budú premávať v taktovom režime po Spišské Podhradie, kde bude zabezpečený prestup na spoje do okolitých obcí.
Taktový cestovný poriadok pribudne aj na trasách Krompachy – Slovinky, Krompachy – Kaľava a Krompachy – Spišská Nová Ves. Obce Kaľava, Slatvina a Oľšavka budú obslúžené spoločnou linkou, ktorá okrem vyššieho počtu spojov zabezpečí aj nadväznosti s vlakmi.
„Na viacerých linkách zavádzame taktovú dopravu, vďaka ktorej si cestujúci nebudú musieť zakaždým overovať presný odchod spoja, pretože autobus im pôjde každú hodinu, zvyčajne v rovnakú minútu. Skvalitňujeme aj koordináciu autobusov a vlakov, najmä v Margecanoch, Krompachoch, Trebišove, Rožňave a Bánovciach nad Ondavou,“ uviedol Trnka.
Systémové prestupné nadväznosti
Najviac zmien sa udeje na trase Levoča – Harichovce – Spišská Nová Ves, kde okrem odchodov v pravidelných intervaloch dôjde k zjednoteniu jazdných časov, zrýchleniu dopravy a zavedeniu systémových prestupných nadväzností v Spišskej Novej Vsi so všetkými diaľkovými vlakmi na trase Košice – Bratislava a späť.
„So zavádzaním taktovej dopravy v tatranskom a spišskom regióne sme začali minulý rok. Dnes tento koncept rozširujeme na trasu Levoča – Spišská Nová Ves, kde budú autobusy jazdiť počas väčšiny dňa pravidelne každých 30 minút, v najfrekventovanejších časoch každých 15 minút a v najmenej vyťažených časoch každých 60 minút,“ vysvetlil predseda Prešovského kraja Milan Majerský.
Z ďalších regiónov spomenul posilnenie spojov počas rannej špičky z Bardejova do Prešova a v opačnom smere popoludní, ako aj postupnú harmonizáciu železničných a autobusových spojov medzi Prešovom a Košicami.
Rast počtu cestujúcich
Od 11. decembra dochádza k zmenám v systéme expresných autobusových spojov vedených po diaľnici medzi oboma krajskými metropolami tak, aby sa vhodne dopĺňali s vlakmi kategórie REx, ktoré budú po novom medzi Košicami a Prešovom premávať každých 60 minút počas pracovných dní, resp. každých 120 minút počas víkendov a štátnych sviatkov.
„Rast počtu cestujúcich v aktuálnom roku potvrdzuje správnosť nastaveného kurzu systémových zmien cestovných poriadkov, ktoré postupne realizujeme na jednotlivých linkách,“ dodal Majerský.
Z pohľadu integrácie autobusovej a vlakovej dopravy patrí medzi zásadné zmeny skvalitnenie prestupných nadväznosti v staniciach Spišská Nová Ves, Krompachy a Spišské Vlachy, v Margecanoch v smere na Kojšov, Gelnicu a Mníšek nad Hnilcom, či v Rožňave prostredníctvom zachádzok väčšieho počtu spojov pred budovu železničnej stanice.
Rovnomernejšie časové rozostupy
V okolí Prešova nastanú viaceré zmeny v rámci linky Prešov/Sabinov – Široké – Krompachy – Spišská Nová Ves. Na linke Bardejov – Prešov – Košice zasa dochádza k zvýšeniu množstva priamych spojení medzi Bardejovom a Košicami v oboch smeroch.
Z Vranova nad Topľou do Prešova dochádza v rannej špičke k usporiadaniu spojov do pravidelných intervalov a k zavedeniu rovnomernejších časových rozostupov medzi spojmi dôjde aj v úseku Vranov nad Topľou – Humenné. Skvalitní sa tiež dopravná obsluha v oblasti Vysokých Tatier.
“Okrem vymenovaných príkladov dochádza v cestovných poriadkoch na východnom Slovensku k mnohým ďalším zmenám. Cestujúci by si preto mali vopred preveriť odchody spojov na www.cp.sk, prípadne na webových stránkach dopravcov,“ upozornila Jeleňová.