Prípravné práce budú predchádzať razeniu tunela Čebrať na úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku. S razením tunela sa začne, keď záverečné stanovisko o posúdení vplyvov stavby na životné prostredie bude právoplatné.
BRATISLAVA 21. februára (SITA) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vydala pokyn na mobilizáciu zhotoviteľa a realizáciu prípravných prác predchádzajúcich razeniu tunela Čebrať na úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku.
„Znamená to, že zhotoviteľ od NDS dostal oficiálny pokyn, aby zabezpečil personálne a technické kapacity pre odštartovanie výstavby na pozastavených častiach diaľnice,“ informoval v utorok agentúru SITA vedúci odboru marketingu a služieb verejnosti NDS Martin Guzi.
Dodatočné práce môžu stáť predbežne 61 miliónov eur
Záverečné stanovisko o posudzovaní vplyvov stavby na životné prostredie (EIA) je vypracované a NDS ho v januári predložila Ministerstvu životného prostredia. „S razením tunela sa začne po tom, keď bude záverečné stanovisko EIA právoplatné,“ uviedol Guzi. Výsledná cena za výstavbu diaľnice na Liptove bude určená na základe mechanizmu určeného v pôvodnej zmluve a upresneného v dodatku.
„Celkové plnenie z dôvodu nepredvídateľných okolností nepresiahne zákonný limit 50 % z pôvodnej zmluvnej ceny diela,“ dodal Guzi s tým, že suma dodatočných prác na základe terajších poznatkov bola odhadnutá predbežne na 61 mil. eur.
Výstavba diaľnice sa predĺži o päť rokov
Zmluvná cena stavebných prác na úseku D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke pôvodne 15,3 kilometra je vyše 227 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a zahŕňa desaťpercentnú rezervu na nepredvídateľné náklady pri výstavbe. Zhotoviteľom stavby je združenie spoločností OHL ŽS, a. s., Brno (vedúci člen) a Váhostav – SK, a. s. Lehota výstavby úseku, ktorý mal byť pôvodne hotový v júni 2017, sa môže predĺžiť o päť rokov do leta 2022. Úsek je vo výstavbe od začiatku roku 2014, teda už štyri roky.
Pre zosuv pri západnom portáli tuneli pozastavili práce
Dôvodom pozastavenia prác a predĺženia výstavby D1 Hubová – Ivachnová boli nepredvídateľné geologické podmienky počas prác pri západnom portáli tunela Čebrať. Trasa diaľnice v plánovanej dĺžke 15,3 kilometra sa preto musí zmeniť, vyhne sa aktívnemu zosuvnému územiu, pričom tunel bude namiesto dvoch kilometrov dlhší o tisíc šesťsto metrov a celý úsek kratší o tristo metrov.
Dodatok k zmluve z vlaňajšieho novembra obsahuje míľniky ďalšieho priebehu výstavby diaľnice, za ich nedodržanie hrozia zhotoviteľovi vysoké pokuty. Dodatkom sa mení trasa úseku, bude sa stavať severný tunelový variant namiesto južného. Príprava projektovej dokumentácie by mala trvať zhruba jeden rok od právoplatnosti EIA, môže to byť však aj skôr.
Zajac: Bude to diaľnica s najdlhšou dobou výstavby
Podpredseda KDH Pavol Zajac vyjadril nespokojnosť, že na diaľnici pri Ružomberku sa stále nestavia. „Ak sa dokončí tento úsek v júni 2022, tak to bude na Slovensku diaľnica s najdlhšou dobou výstavby. Vyše osem rokov sa pravdepodobne nebude stavať žiadna diaľnica na Slovensku, vrátane najťažšieho úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové (7,5 km),“ vyhlásil Zajac. Myslí si, že v súčasnej technologicky vyspelej dobe je viac ako osem rokov výstavby príliš dlhý čas na 15-kilometrový úsek diaľnice.
Ani tretia Ficova vláda nesplní sľub o dokončení diaľnice
Pritom navýšenie ceny o 61 mil. eur je len predbežné a ešte sa bude spresňovať po dokončení projektovej dokumentácie. „Ani táto tretia vláda Roberta Fica nesplní jeho sľub o dokončení diaľnice z Bratislavy do Košíc. Je veľmi smutné, že sa nedokončí ani len tento úsek obchvatu Ružomberka, na ktorý tak veľmi čakajú občania Liptova, ako aj ostatní motoristi,“ dodal Zajac.